אפליית מחירים שחברות גדולות מבצעת כלפי לקוחות ואיך לעקוף אותה

אפלית מחירים על בסיס גיאוגרפי באמזון וכיצד אפשר לעקוף אותה בקלות
אפלית מחירים נוספת בספר של אמזון

בעבר, כשרצינו לקנות ספר אלקטרוני בקינדל או משחק בסטים – התהליך היה פשוט מאוד: נכנסים לחנות, רואים את המחיר ורוכשים באמצעות כרטיס אשראי רב לאומי. המחיר? נגבה בדולרים. הכי פשוט בעולם. המחיר היה אחיד לכל הלקוחות. אבל מאז הרבה ביטים זרמו בנהר והחברות הרב לאומיות גילו את הלוקליזציה. האפשרות לגבות מחירים שונים מלקוחות במדינות שונות. לצערנו, בשל חוזק השקל הישראלי, החברות הרב לאומיות מרשות לעצמן לגבות פה יותר. לפעמים הרבה יותר.

הצגת מחירים שונים על אותו שירות/מוצר (לא כולל דמי משלוח כמובן) נקרא 'אפליית מחירים' וזו פרקטיקה ידועה בעולם השיווק והכלכלה אך בעידן מה שנקרא "הביג דאטה" הוא לקח טוויסט אפל ואני ארחיב מעט. התיאוריה הכלכלית הנאיבית (הי, סוף סוף אני יכול לכתוב על מה שלמדתי באוניברסיטה!) גורסת שבפירמה עם כוח מונופוליסטי מסויים יש אינטרס למכור כמה שיותר ביוקר. מה הבעיה? שככל שמוכרים יותר ביוקר ככה מוכרים פחות. אז הפירמה המונופוליסטית לא יכולה להעלות מחירים לאינסוף אלא היא תעלה מחיר לאופטימום שיביא לה כמה שיותר רווח.

אבל זו גישה נאיבית. מוכר מתוחכם יותר ינסה למכור במחירים שונים לקהלים שונים. לאנשים שמוכנים לשלם יותר הוא ימכור ביותר ולאנשים שלא מוכנים לשלם הרבה הוא ימכור בפחות. כך הוא ירוויח גם מכירה במחיר גבוה אבל גם לא יפספס כמויות שהוא כן יכול למכור רק ברווח יותר קטן. יש דרכים לגיטימיות יותר ופחות לעשות את זה. אחת מהן היא הצעת קופונים ברשת. מי שירצה לרכוש בזול ויהיה מוכן להתאמץ, יחפש ברשת ויעשה כל מה שהוא יכול כדי להשיג קופון. יש כאלו שיגידו 'לא משנה' ויקנו. זו דרך לגיטימית (ומתוארת בצורה יפה בספר "למה קשה לתפוס מונית בימים גשומים?").

בעולם שבו אנחנו יודעים מי הלקוח שלנו ובאמצעות מסדי נתונים ענקיים יודעים עליו המון, אנחנו יכולים לנקוט באפלית מחירים ממש פרטנית. למשל, אם אנו יודעים שללקוח שלנו יש בעיית ניידות – אנחנו נוכל להציג לו מחירים גבוהים כי הוא לא יכול לנסוע לחנות מתחרה ולרכוש מוצרים. אם אנו יודעים שהלקוח שלנו ביקר כבר במוצר והוא לא קונה אותו, אולי נוכל להוריד במחיר ולשכנע אותו לרכוש את המוצר. זה נקרא 'אפלית מחירים'. נשמע מפוקפק מבחינה מוסרית אבל זה חוקי וזו פרקטיקה שמתחילה להיות נהוגה בעולם. האם גם חברות גדולות מבצעת אותה? התשובה לצערי היא כן. האפליה עדיין לא פרטנית אבל היא נעשית כבר לפי מדינות ובחלק מהשירותים לא נותר אלא להסיק שהם גובים פה יותר כיוון שהקהל הישראלי מורגל למחירים גבוהים.

אתר steam, הוא שירות סופר פופולרי, על גבול המונופול, המוכר משחקים. אין כמעט בית שיש בו בני נוער/ילדים שאין בכל המחשבים שלו את השירות הזה. באמצעות סטים, רכשתי באופן חוקי מאות משחקים במחירים אטרקטיביים. לא עוד לחכות לחנות המחשבים שתואיל בטובה להביא משחק בעלות של מאות שקלים. במשך עשור כמעט השתמשתי בסטים בהנאה רבה עבורי ועבור ילדיו. אך לפני כמה ימים גיליתי שאתר ׳סטים׳ החל לפרסם מחירים בשקלים והמחירים המוצגים באתר בשקלים הם גבוהים, לפעמים באופן משמעותי, מהמחירים המוצגים בדולרים ללקוחות אמריקאים. איך אני יודע מה מוצג ללקוחות האמריקאים? אני נכנס באמצעות VPN. רשת וירטואלית פרטית בתשלום (דרך מקום העבודה) המאפשרת לי להכנס ממחשבים בעלי כתובת IP אמריקאית. אתר סטים חושב שאני אמריקאי ומציג לי את המחיר בדולרים. השוויתי את המחירים למחירים של לקוח ישראלי ונדהמתי לגלות את ההפרש. שימו לב למשל למשחקים של xcom2, סוג של משחק פופולרי ולמחירים בדולרים ובשקלים.

מחירי משחק xcom2 בשקלים כפי שהם מוצגים ללקוח ישראלי
מחירי משחק xcom2 בשקלים כפי שהם מוצגים ללקוח ישראלי
מחירי משחק xcom2 בדולרים כפי שהם מוצגים ללקוח אמריקאי
מחירי משחק xcom2 בדולרים כפי שהם מוצגים ללקוח אמריקאי

מי שיטרח לעשות את ההשוואה יגלה שיש הבדלים שלפעמים הם משמעותיים מאוד. מ-7 שקלים עד עשרות שקלים ותמיד לרעת הישראלים. ההפרש הממוצע הוא 6 אחוזים. שזה יכול להצטבר לסכומים משמעותיים. וזה מרגיז במיוחד כאשר אין סיבה משמעותית להפרש המחיר הזה. המשחק הוא אותו משחק. אין עלויות דמי משלוח.

האם קל לשנות את המדינה ולגרום לסטים לחשוב שמדובר במחשב אמריקאי? לא. שינוי המדינה הוא קשה יחסית. סטים בודקת מהיכן המחשב העיקרי שלך, שבו מותקנת התוכנה, מתחבר ורק אם הוא מתחבר מהמדינה ה׳נכונה׳ ויש לך אמצעי תשלום שרשום במדינה הנכונה, הוא מאפשר לך לשנות את המדינה בחשבון.

סטים לא מאפשרת לי לשנות את סוג המדינה, גם כשאני מחובר מארצות הברית
סטים לא מאפשרת לי לשנות את סוג המדינה, גם כשאני מחובר מארצות הברית

אז מה עושים? כרגע זה די נעול. בדרך כלל הפתרון הוא ליצור משתמש חדש במדינה ׳נכונה׳ ולשלוח דרכו ׳מתנה׳ לחשבון העיקרי. אך הפתרון הזה לא עובד במקרה של סטים כיוון שנעשית גם בדיקה של אמצעי תשלום. ניתן לרכוש משחקים דרך humble bundle. ספק של משחקים שמאפשר רכישה עצמאית של משחקים ושיוכם לחשבון הסטים. נכון לעכשון השירות הזה ואחרים מאפשרים לרכוש בדולרים במחירים ההוגנים. הנה המשחק שרציתי לקנות, באותו מחיר (והוא אכן נרכש בדולרים).

המחיר הוא 30 דולר, כמו החנות האמריקאית. בחנות הישראלית המחיר הוא 32 דולר. הפרש של 6.6 אחוזים
המחיר הוא 30 דולר, כמו החנות האמריקאית. בחנות הישראלית המחיר הוא 32 דולר. הפרש של 6.6 אחוזים

ניתן להציץ בשירות cheapshark.com כדי להשוות מחירים בין מגוון מפיצים.

לפי דעתי זו יריה ברגל של שירות סטים ושל ׳המפיצים׳ שפשוט מעודדים גניבת משחקים לא חוקית בפורמט הזה. לצערי הרב עקיפה של השירות הזה אפשרית אבל מצריכה תחכום רב – חשבון אמריקאי שמזוהה ככזה (באמצעות אמצעי תשלום של בנק אמריקאי) שישלח את המשחק כ׳מתנה׳ לחשבון הישראלי. ההמלצה שלי היא ראשית לחפש את המשחק בהאמבל בנדל. יש עוד תוספת חשובה לאתר הזה – חלק מההכנסות שלו מועברות לצדקה. בכך שרכשתי את ההרחבה ל-xcom2 גם תרמתי ל׳רופאים ללא גבולות׳.

גם בקינדל יש אפלית מחירים, אבל שם קל לעקוף אותה.

אם יש משהו ששינה לי את החיים לטובה הוא מכשיר הקינדל שלי. אני אוהב לקרוא ולקרוא המון. לפני תקופת הקינדל הייתי צריך להתעסק המון עם ספרי נייר. גם לקנות וגם להפטר מהם אחר כך. יש לי מאות ספרים בבית וכבר לא נותר מקום לבני אדם. בתחילה הייתי מאוד סקפטי בנוגע למכשיר עצמו. בתור מכור לספרים חשבתי שיהיה לי קשה לעבור למכשיר אלקטרוני. אבל תוך מספר שעות הבנתי שמעכשיו חיי כקורא השתנו. לא עוד הגבלה על מספר הספרים שאני יכול לשאת איתי לנסיעה, לחכות חודש לספר שיגיע מחו"ל או ייסורי מצפון בנוגע לחוק הספרים. אני רוצה ספר? כמה דולרים והוא אצלי על המכשיר. גם המכשיר עצמו, עם הדיו האלקטרונית שלו, הוא מעולה ונוח מאוד לתפעול מכל הבחינות.

הכל היה מושלם, עד יום שבת. בעקבות דיון בקבוצת הווטסאפ הטכנולוגית של ישראל, החלטתי לרכוש ספר שקיבלתי עליו המלצה. אך באופן מפתיע גיליתי שהמחיר הנקוב שלו בחנות באמזון הוא 8.54. אך המחיר הנקוב שלו בחנות כאשר אני מחובר הוא 9.99. כלומר המחיר שאמזון מציגה לי הוא גבוה יותר מאשר לגולשים אחרים.

מחיר של ספר ללקוח אחר ומחיר של ספר כפי שאני רואה אותו
מחיר של ספר ללקוח אחר ומחיר של ספר כפי שאני רואה אותו

אם תכנסו אל עמוד הספר הזה בחנות אמזון בלי שאתם מחוברים לחשבון אמזון או אפילו אם אתם כן מחוברים אבל לא קוראים לכם רן בר-זיק, אתם תראו מחיר של 6.07 דולר. אם תכנסו כרן בר-זיק או במקרה והיה לכם חשבון קינדל אנלימטיד/פריים, תוכלו לראות שהספר עולה 8.99 דולר. הפרש לא מבוטל.

אפלית מחירים נוספת בספר של אמזון
אפלית מחירים נוספת בספר של אמזון

למה אני מופלה לרעה? בהתחלה היו לי כל מיני תיאוריות על כך שאמזון מבצעים אפלית מחירים ספציפית על פי פרופיל. אפילו שג'ף בזוס התבטא באופן נחרץ כנגד התופעה כבר בשנת 2000. למרבה השמחה, לאמזון יש שירות לקוחות מצוין אז הלכתי לשאול ואכן קיבלתי תשובה תוך 5 דקות בערך – אמזון לא מפלה מחירים בין לקוחות (לטענתם) אבל כן מפלה מחירים בין מדינות. יש הבדלים במחירים של הספרים בין מדינות. אני הייתי רשום כתושב ארצות הברית. זכר לתקופה שבה אי אפשר היה להביא קינדל לארץ. החשבון השני שלי היה ישראלי – כשנכנסתי כאינקוגניטו, נכנסתי כישראלי. איש הלקוחות האדיב הציע לי לשנות את הכתובת חזרה לישראל בפרופיל באמזון. ברגע ששיניתי מיד המחיר ירד חזרה אל המחיר הנמוך. אבל כמובן שיכול להיות שיהיה ספר שמחירו יהיה נמוך בארצות הברית וגבוה בישראל.

ישנם כמה אתרים שעוקבים אחר מחירים בכל האיזורים הגיאוגרפיים ומציגים אותם. יש כאלו שגם ישלחו לכם מייל על המחיר.

אם נתקלתם בספר שהמחיר שלו יקר למרות שבטוויטר הסופר הבטיח שהוא במבצע, נסו לשנות את הכתובת של החשבון שלכם. אם מהסיבות שלכם, אתם מחזיקים חשבון אמזון שרשום במדינה זרה ואתם לא רוצים לשנות את המדינה (אם אתם לקוחות פריים למשל). אין בעיה! אפשר לעקוף את המערכת באופן חוקי וקל ולרכוש לחשבון האמריקאי שלכם ספרים מחשבון אחר. איך? פשוט ליצור חשבון ממדינה אחרת בשניות (למשל בישראל) ולקנות לעצמכם 'מתנה'. כל הפרטים ודוגמה בסרטון הבא:

אני מודה לרני עינב על הרעיון והתמיכה בהכנת הכתבה ולאורי כץ על התיקון בפסקה השניה.

המערב הפרוע של הרשת - האקרים ופרטיות בעידן הדיגיטלי האירוע יתקיים בבר הברזיה, הרצל 203, רחובות בתאריך 28/11 יום שלישי פתיחת דלתות : 19:30 תחילת הרצאה 20:30
המערב הפרוע של הרשת – האקרים ופרטיות בעידן הדיגיטלי

הערה חשובה: ביום שלישי הקרוב אני מרצה בפאב ׳הברזיה׳ ברחובות על פרטיות ברשת. ההרצאה מיועדת לקהל לא טכני והיא קצרה ומעניינת. אם זה מעניין אתכם – הכניסה ללא תשלום אך מחייבת רישום בלינק הזה. פרטים נוספים באירוע בפייסבוק.

פוסטים נוספים שכדאי לקרוא

למפתחי ובוני אתרי אינטרנט

מדריך לשאילתות יעילות ל Chat GPT

כל אחד יכול לשאול את GPT, אבל אם תרצו לשאול אותו שאלות על תכנות – יש כמה שיטות וטיפים ליעל את העבודה מולו.

גלילה לראש העמוד