בצעד נדיר וורדפרס מודיעה על הסרת ריאקט מהמוצרים שלה

התפתחות דרמטית בפרשת הפטנטים של פייסבוק - חברה גדולה נוספת מוציאה את ריאקט מהמוצרים שלה
לוגו וורדפרס

לא תמיד יוצא לנו לראות התנגשות חזיתית בין שני ענקי אינטרנט: מצד אחד חברת אוטומטיק שעומדת מאחורי וורדפרס, מערכת הווב הפופולרית שמריצה גם את האתר הזה ומהצד השני חברת פייסבוק שעומדת בעיקר מאחורי ספריית ריאקט הסופר פופולרית. הפעם מדובר בעניין שיש לו חשיבות גדולה למפתחים.

למי שלא יודע, בחודש מאי דיווחתי כאן על עניין 'תוספת הפטנטים' של פייסבוק. חברת פייסבוק מתחזקת לא מעט מוצרי קוד פתוח ברשת שהבולט מביניהם הוא ריאקט. ריאקט היא אחד מהכלים המובילים בעולם לבניית דפי אינטרנט ואפליקציות. בניגוד לחברות אחרות המתחזקות מוצרים דומים, פייסבוק הוסיפה תוספת פטנטים מאוד לא סטנדרטית. את כל זה כבר כתבתי. כתבתי גם בפוסט שאני לא מצליח להבין איך 'תוספת פטנטים' כזו, שחוטאת לקוד פתוח, עוברת מתחת לרדאר ואיש לא מוחה עליה. מדובר בתוספת שלפי כל דעה משפטית מקובלת מאיינת (כלומר מרוקנת מתוכן) את רשיון הקוד הפתוח שבו מתהדרת ריאקט. נכון, לא מעט מחלקות משפטיות אסרו על מפתחים לגעת בריאקט, אבל בזה הסיפור נגמר.

אז מסתבר שזה לא נגמר עד שהגברת השמנה שרה. מי שהחל בפעולה אקטיבית ממשית כנגד תוספת הפטנטים היא קרן התוכנה אפאצ'י הקרן שהוקמה ב 1999 נקראת על שם השרת והרישיון ששוחררו ב 1995, תומכת בלא מעט פרויקטים. ביולי הקרן הודיעה שפרויקטים של פייסבוק עם תוספת הפטנטים אסורים לשימוש בפרויקטים שלה בשל היותם פרויקטים שאינם מבוססים על קוד פתוח.

זה כבר סוג של רעידת אדמה שהוליד לא מעט דיונים ברשת. פייסבוק עצמה הסירה את תוספת הפטנטים במוצר rocksDB שאפאצ'י משתמשת בו. אבל אך ורק בו. התנהגות לא עקבית זו עוררה סימני שאלה. אם תוספת הפטנטים כל כך חשובה, איך זה שפייסבוק הסירו אותו דווקא בפרויקט שהסרתו מאפאצ'י היתה יכולה לקבור אותו? ואם היא לא חשובה, מדוע היא נשארה בריאקט? שאלות אלו כמובן שלא נענו על ידי פייסבוק ששומרת על אטימות מוחלטת. אבל לזה אנחנו רגילים.

כיוון שפייסבוק עצמה שותקת כמו דג, היו כאלו שניסו להסביר את הפעולות שלה. גם בתגובה למאמר שלי, אגב. בסופו של יום כל התגובות האלו מסתכמות ל"פייסבוק היא חברה טובה, תסמכו עליה". למי שמכיר את ההתנהלות של פייסבוק ישראל זו נשמעת כמו בדיחה רעה אבל בפועל גם אם היה מדובר בחברה שהיא מלאכית – אי אפשר לסמוך על הכוונות הטובות של תאגיד.

מסתבר ש-apache לא נותרת לבד. מאט מולנווג, המנכ"ל והבעלים של אוטומטיק, החברה שמאחורי וורדפרס, הודיע בסוף השבוע הזה בפוסט בבלוג שלו שריאקט יוצאת מהפרויקטים של וורדפרס. הוא מתכוון בעיקר לשני תת פרויקטים: קליפסו, פאנל הניהול של וורדפרס.קום ופרויקט גוטנברג. מדובר בשני פרויקטים מובילים שריאקט היתה תשתית מרכזית עבורם. בפוסט מאט מציין את עניין הפטנטים כסיבה העיקרית שבגינה ריאקט פסולה לשימוש בחברת וורדפרס.קום. לחברת אוטומטיק אין פטנטים משלה, אבל כיוון שהיא מספקת את התשתית עבור חלק הארי של אתרי האינטרנט, מאט מציין שהוא לא מרגיש בנוח ׳להוריש׳ לכל מי שמשתמש בוורדפרס את עניין הפטנטים. לא מדובר פה בהחלטה אלטרואיסטית בשם הקוד הפתוח. מולנווג הודיע . בניגוד לקרן apache שהיא גוף מבוסס קוד פתוח שיש לו אג'נדה ואידיאולוגיה, פה מדובר בגוף עסקי שקיבל החלטה. אבל מדובר בהחלטה לא פשוטה שמחייבת כתיבה מחדש של חלק מהמוצרים. הפוסט פתוח לתגובות ורובן המוחץ של התגובות היה תומך, למרות שמדובר בצעד לא פשוט. בדיון המרתק שהיה בבלוג הוצגו חלופות שונות לריאקט כמו אנגולר ו-vue ששתיהן כמובן ברשיון קוד פתוח מלא ללא 'תוספות'.

ללא ספק העניין עוד לא תם. לריאקט יש משקל עצום וכוח רב בעולם הפיתוח היום. אבל יש גם גופים אחרים וכוחות אחרים. ללא ספק מדובר כאן במכה תדמיתית. במיוחד כשלרוב המפתחים לא ברור בדיוק למה פייסבוק מתעקשת על רשיון הפטנטים וחלק אחר של המפתחים אפילו מעריך שלפייסבוק יש כוונות נסתרות בנושא ובגלל זה היא כל כך מתעקשת על הוספת תוספת הפטנטים הזו לריאקט.

העניין עם ריאקט מראה כמה חשוב להתייעץ עם עורך דין לפני שבונים מוצר על טכנולוגיה ספציפית. ריאקט היא טכנולוגיה נהדרת שיש לה תורמים רבים ויתרונות רבים, אבל בשלב זה מומלץ מאוד להתייעץ עם עורך דין שמומחה לנושא לפני שבונים עליה תשתית למוצר. בטח ובטח שאסור לומר לעצמנו ש"הי, חברה X משתמשת בריאקט אז גם אנחנו יכולים". חברות גדולות, כמו אוטומטיק, יכולות לעשות שינוי מהותי ולהוציא את ריאקט מהפרויקטים שלהם. לחברת סטארט-אפ החלטה כזו היא בלתי אפשרית. לפיכך חובה עליכם כמפתחים להתייעץ לפני שאתם בוחרים בריאקט או בכל מוצר אחר של פייסבוק שיש בו את תוספת הפטנטים.

מה שכן, זה מעניין. אני ממשיך לעקוב ולדווח על כך בטוויטר שלי.

פוסטים נוספים שכדאי לקרוא

מיקרו בקרים

בית חכם עם ESPHome ו Home Assistant

הסבר על הום אסיסטנט, מערכת הקוד הפתוח לבית חכם ואיך לחבר אליה מיקרובקרים.

גלילה לראש העמוד