זה הטקסט שהוא כל כך נורא שפייסבוק לא יתנו לו להופיע אצלם

בעוד שניתן בלי בעיה להסית בפייסבוק, לקלל, לאיים ולשתף אתרים של ארגוני טרור. יש מילה אחת שאפילו אסור להזכיר אותה בפוסט.
שייר שעשיתי לאתר החיזבאללה

רואים את הכותרת הזו? יש סיבה שהיא כתובה כקליק בייט. הסיבה הפשוטה היא שאם הייתי כותב בכותרת את המשפט הנורא ביותר בעולם, פייסבוק לא היו מאפשרים לי להציב את הקישור ברשת החברתית. ברוב המקרים זה אומר גזר דין מוות לפוסט. מה המשפט? contact-facebook.com

מדובר בכתובת שעד לא מזמן אירחה אתר מחאה כנגד פייסבוק ישראל. באתר היו פרטי קשר של אנשי פייסבוק בכירים שאיפשרו לכל מאן דהו לפנות אליהם. די מציק ולא נחמד, אבל בטח שלא משהו אפל. פייסבוק, באופן מעודן כהרגלה, בלמה מיידית כל ניסיון לשתף את הקישור, אפילו בהודעות פרטיות. אם מישהו ניסה לשתף את הקישור ״האסור״, הוא הודעה שהוא מנסה לשתף אתר ספאם.

עכשיו מסתבר שאסור אפילו להזכיר במילה את שם האתר ״האסור״. פייסבוק הצליחו להסיר את האתר המדובר מהרשת לאחר שהגישו תלונה לשרת המארח על ׳הפרת סימני מסחר׳ שגררה את הורדת האתר. עידו קינן, עיתונאי הרשת, דיווח על כך בבלוג שלו. בכותרת נכתב: ״פייסבוק גרמה להסרת contact-facebook.com של דורי בן-ישראל, שמכיל פרטי התקשרות של עובדיה וספקיה; הטיעון: הפרת סימן מסחרי״.

עד כאן עוד פרק בלתי נגמר בסאגת פייסבוק. אבל באופן מפתיע, עידו גילה שפייסבוק חסמו את הגישה לפוסט המדווח על ההסרה. למרות ש-contact-facebook.com הופיע בכותרת בלבד. כלומר כל שימוש בטקסט ״contact-facebook.com״ יגרום לחסימת האפשרות לקישור. ברגע שהוא שינה את שם הכותרת ל: ״פייסבוק גרמה להסרת קונטקט-פייסבוק.קום של דורי בן-ישראל, שמכיל פרטי התקשרות של עובדיה וספקיה; הטיעון: הפרת סימן מסחרי״ ופייסבוק איפשרו לבצע שייר לאתר.

ניסיון לביצוע שייר לפוסט של חדר 404 המכיל את המילים האסורות נחסם
ניסיון לביצוע שייר לפוסט של חדר 404 המכיל את המילים האסורות נחסם

כעושה צרות מקצועי, הלכתי לברר. יצרתי פוסט ניסויי באתר שלי שמכיל את המילים ״האסורות״ וניסיתי לדבג אותו באמצעות פייסבוק דיבאגר. ישר קיבלתי הודעה שהאתר אסור.

פייסבוק דיבאגר: הדף חסום. אוי אוי אוי
פייסבוק דיבאגר: הדף חסום. אוי אוי אוי

מה שמעניין הוא, שבניגוד לעידו, עדיין יכולתי לפרסם את הדף ולעשות שייר, אבל כנראה שזה היה זמני בהחלט ומתישהו בודק אנושי היה מטרגט אותי.

מה שיותר מעניין הוא שאין שום בעיה לעשות שייר לאתרים חביבים אחרים כמו:

שייר שעשיתי לאתר החיזבאללה
שייר שעשיתי לאתר החיזבאללה
שייר שעשיתי לאתר החמאס
שייר שעשיתי לאתר החמאס

וכמובן שהדיבאגר לא חוסם אותם. מבחינת פייסבוק ישראל, אתרים שאפילו מזכירים כתובת של אתר שמוחה נגד פייסבוק ייחסמו. אבל אתרים של ארגוני טרור? זה סבבה לגמרי. אני לא חושב שפייסבוק היא תמצית הרשע, אני רק חושב שההתנהגות שלהם במקרה הזה היא… מוזרה? בעייתית? תשפטו אתם.

(וזו ההזדמנות להזכיר לכולם שלאתר יש רשימת תפוצה פופולרית וכן אני פעיל ה-ר-ב-ה יותר בטוויטר ובלינקדין).

פוסטים נוספים שכדאי לקרוא

יסודות בתכנות

מספרים בינאריים בקוד

איך, ויותר חשוב למה, משתמשים במספרים בינאריים בתכנות? גם בפייתון ובג׳אווהסקריפט?

גלילה לראש העמוד