לראשונה: אפשר לתמוך רק בגרסה אחת של אינטרנט אקספלורר

שינויים במספר המשתמשים מאפשרים הפסקת התמיכה באינטרנט אקספלורר 8 וחסכון בכסף וזמן פיתוח
משתמשי אינטרנט אקספלורר 8 בשלושת החודשים הראשונים של שנת 2015 עומדים על פחות מחמישה אחוזים

אינטרנט אקספלורר היה ידוע לשמצה מזה זמן רב בשל שלל גרסאותיו. כיוון שתאימות לתקנים (שלא לדבר על תאימות ל-HTML5, CSS3 והרצת JavaScript סבירה) היתה רחוקה מהדפדפן הזה, בוני האתרים והמתכנתים נאלצו להתמודד עם תקלות שונות ומשונות X מספר הגרסאות של הדפדפן.

בשל הפופולריות הרבה של הגרסאות השונות, כל אתר היה צריך לתמוך במספר גרסאות של דפדפני אינטרנט אקספלורר. כך למשל לפני מספר שנים הייתי צריך לתמוך באינטרנט אקספלורר 6,7,8 וגם 9. כיוון שמשתמשי חלונות XP הלא חוקיים השתמשו באינטרנט אקספלורר 6 בלבד כיוון שמיקרוסופט בלמה את השדרוג לאינטרנט אקספלורר עבור גרסאות לא חוקיות של חלונות XP. אינטרנט אקספלורר 7 שבאה כדיפולט לחלונות ויסטה. אינטרנט אקספלורר 8 שבאה כדיפולט למשתמשי חלונות 7 ואינטרנט אקספלורר 9 עבור המשתמשים היותר מתקדמים. לכל דפדפן אינטרנט אקספלורר היו את הבאגים שלו והפיתוח של כל אתר הפך לגיהנום עלי אדמות וייקר את העבודה, לעתים באופן משמעותי מאוד.

ככל שעברו השנים, כך התמעטו המשתמשים בחלק מגרסאות אינטרנט אקספלורר. כאשר מקובל בשוק להפסיק לתמוך בגרסה מסוימת כאשר אחוז המשתמשים בה היה יורד מתחת לחמישה אחוזים. בשנתיים האחרונות בוני האתרים השונים התרגלו לתמוך בשתי גרסאות עיקריות של אינטרנט אקספלורר: אינטרנט אקספלורר החדש ביותר – 11 כיום ואינטרנט אקספלורר 8 שעדיין שמר על הפופולריות שלו. למרות שמדובר בתוכנה ותיקה למדי.

אינטרנט אקספלורר 8 התבסס כדפדפן עיקרי כיוון שהוא היה הגרסה המתקדמת ביותר של אינטרנט אקספלורר שמשתמשי חלונות XP יכלו לשדרג אליה. כיוון שלא מעט משתמשים ארגוניים השתמשו בחלונות XP וכן לא יכלו להתקין על המחשבים שלהם דפדפנים אחרים.

שאר המשתמשים, גם הארגוניים, שדרגו את אינטרנט אקספלורר בהתאם לצורך ובדרך כלל כמה חודשים ספורים אחרי יציאת הגרסה החדשה, במיוחד כשמיקרוסופט דחפה את אותה גרסה חדשה כחלק מהעדכון של מערכת חלונות. לפיכך רוב המשתמשים באינטרנט אקספלורר עשו זאת עם שתי גרסאות: 8 והגרסה החדשה ביותר.

בחודשים האחרונים אני עוקב אחר נתוני חברת statcounter, הנתונים האמינים ביותר בנוגע למשתמשים פרטיים ובחודשים האחרונים אינטרנט אקספלורר 8 ירד מתחת לסף חמשת האחוזים. כלומר פחות מחמישה אחוזים מהגולשים הישראלים משתמשים בדפדפן זה.

משתמשי אינטרנט אקספלורר 8 בשלושת החודשים הראשונים של שנת 2015 עומדים על פחות מחמישה אחוזים
משתמשי אינטרנט אקספלורר 8 בשלושת החודשים הראשונים של שנת 2015 עומדים על פחות מחמישה אחוזים.
מקור: Statcounter

סף חמשת האחוזים נחשב כסף שמעבר לו לא כדאי לתמוך בגרסה מסוימת של אינטרנט אקספלורר. רובם המוחץ של הגולשים באינטרנט אקספלורר (16 אחוז מכלל הגולשים בארץ) עושים את זה בגרסה ה-11 של הדפדפן (שגם היא לא מוצלחת במיוחד, אבל ניחא). כלומר נכון להיום כדאי לתמוך רק באינטרנט אקספלורר מגרסה 11 בלבד ולא לתמוך בשאר הגרסאות שמספר הגולשים בהן זניח.

למה זה חשוב לבעלי אתרים/עסקים

בעלי אתרים יכולים סוף סוף לא להכליל את אינטרנט אקספלורר 8 בדפדפנים שהאתר שלהם תומך בהם. כאשר בעל אתר מתקשר עם בונה אתר בחוזה, מקובל להכליל בחוזה את הדפדפנים הנתמכים – עד כה היה מדובר בכרום, פיירפוקס ואינטרנט אקספלורר בגרסה החדשה ביותר ואינטרנט אקספלורר 8.
הורדת אינטרנט אקספלורר 8 מכוורת הדפדפנים הנתמכים חוסכת זמן עבודה יקר עבור מפתחי האתרים וזה אומר חסכון כספי שיכול להיות לא מבוטל (תלוי באתר/אפליקציה). אם אתם עומדים לחתום על חוזה מול בונה אתר/מתכנת בנוגע לבנייה או תוספת לאתר , בידקו אם הורדת אינטרנט אקספלורר 8 מרשימת הדפדפנים הנתמכים תביא לחסכון כספי.

מה כדאי לעשות אחרי שמסירים את התמיכה

למרות שרק ארבעה אחוזים מהמשתמשים בישראל גולשים באמצעות אינטרנט אקספלורר, מומלץ להשקיע מעט זמן בהקפצת הודעה עבור המשתמשים באינטרנט אקספלורר מגרסה 10 ומטה שמוסר להם שהדפדפן שלהם אינו נתמך והם מוזמנים לשדרג את הדפדפן שלהם. מדובר בהודעה לגיטימית לחלוטין שגם ארגונים גדולים (כגון בנקים) מציגים בפני לקוחות עם דפדפנים מיושנים. אם המערכת שלכם נתמכת על ידי וורדפרס, ישנו תוסף שעושה את זה בקלות שגם מתורגם לעברית.

למי לא כדאי להוריד את התמיכה

כלל המשתמשים בארץ הם לא משתמשים ארגוניים. אם האתר שלכם פונה בעיקר למגזר הממשלתי או משתמשים שגולשים מהעבודה שלהם (והם לא עובדים בחברות היי טק), יש סיכוי שכדאי לכם לתמוך באינטרנט אקספלורר 8. כדאי לזכור שישנה עלות נוספת לתמיכה באינטרנט אקספלורר 8 ועליכם להעריך, כבעלי עסק, אם המשתמשים שגולשים באמצעות הדפדפן שווים את ההוצאה הזו.

העתיד לבוא

למרבה הצער העתיד כנראה יכיל בחובו שוב פרגמנטציה של דפדפני אינטרנט אקספלורר. מיקרוסופט, שהבינה שאחרי שנים של התעללות, אי אפשר לשקם את תדמית הדפדפן, יוצאת עם דפדפן חדש ו"משודרג" ששם הקוד שלו נכון לעכשיו הוא Spartan, דפדפן זה לא יחליף את אינטרנט אקספלורר אלא יהיה לצידו של אינטרנט אקספלורר 12 וכך נצטרך שוב לתמוך באינטרנט אקספלורר 12 והדפדפן המיקרוסופטי החדש, אם וכאשר הוא יתפוס תאוצה. אבל עד אז? אפשר להנות מהמצב הנדיר הזה.

פוסטים נוספים שכדאי לקרוא

פתרונות ומאמרים על פיתוח אינטרנט

SSG עם next

אחרי שלמדנו במאמר הקודם מה זה SSR והבנו שלא מדובר בקליע כסף שפותר את כל הבעיות שלנו, נלמד על SSG שיכול להקל על כמה מהבעיות של SSR.

גלילה לראש העמוד