מחקר מעניין על הרגלי הגלישה של ערביי ישראל

לקראת כנס האינטרנט השנתי 2009 , מחקר חדש מספר על הרגלי הגלישה של המגזר הערבי במדינת ישראל. שימושי בהחלט ליזמים שחושבים על כניסה לשוק המתפתח של אינטרנט בעולם הערבי.

מחקר מעניין שנערך על-ידי פרופסור גוסטבו מש וד"ר נימר ביאעה מאוניברסיטת חיפה, בא לבדוק וללמוד על עמדות המגזר הערבי בישראל לגבי שימוש במחשבים ובאינטרנט ודפוסי השימוש באינטרנט, במטרה לקדם את הנגישות והשימוש היעיל באינטרנט בקרב הקהילה הערבית בישראל.

אם נבצע ניתוח שטחי מאד של ערביי ישראל, נגלה שמדובר באוכלוסיה משכילה שיש לה יתרון משמעותי אדיר – שליטה טובה בעברית ובערבית. יזמים חכמים יכולים (וכבר עכשיו עושים את זה) להנות מתשתית ה-IT והפיתוח הטובה שיש בישראל ולפתח אתרי אינטרנט ואפליקציות אינטרנט בשפה הערבית בעזרת ההון האנושי של ערביי ישראל. גם אם אתם לא מאמינים ב"מזרח התיכון החדש", המגזר הערבי-ישראלי עדיין בתולי יחסית למגזר היהודי בכל מה שנוגע לאפליקציות ויישומי אינטרנט ויש מקום להתפתחות וליזמות בתחום.

כל מי שכן רואה את הפוטנציאל הכלכלי, יתעניין ללא ספק במחקר החדש, שיוצג לראשונה בכנס האינטרנט השנתי של איגוד האינטרנט הישראלי – "Inter Style Net 2009" מהמחקר עולה כי רוב המשתמשים הערבים מציינים כי עיקר המחסום להרחבת השימוש באינטרנט בקרב משתמשים בחברה ערבית הוא מחסום של מיומנויות, יידע והתמצאות.

ממצאי המחקר המתייחסים לאוכלוסיה הערבית שעושה שימוש ברמות שונות במחשבים ובאינטרנט, מעלה כי השימושים הנפוצים הם חיפוש מידע כללי (כ-80 אחוז מהנשאלים) וחיפוש מידע למטרות עבודה ולימודים (כ-61 אחוז מהנחקרים). לעומת זאת, השימוש למטרות תקשורת הוא נמוך יחסית ורק כ-22 אחוז עושים שימוש כזה כש-50 אחוז עושים שימוש בדואר אלקטרוני. פורומים וחדרי ציאט הם בשימוש באחוזים בודדים בלבד. כמו כן, בולט שימוש מאד נמוך למטרות מסחר וקניות ורק 32 אחוז עושים שימוש זה.

מבחינת עמדותיהם של הנחקרים לגבי השימוש במחשב ובאינטרנט, עולה כי 80 אחוז מהנחקרים לא מסכימים להצהרות שליליות לגבי שימוש במחשבים. למשל, נחקרים נשאלו לגבי המידה בה הם מרגישים חוסר אונים בעת שימוש במחשב ונמצא ש- 81 אחוז אינם מסכימים עם טענה זו. בדוגמה אחרת, נשאלו האם הם מרגישים חרדה כשהם משתמשים במחשב ונמצא ש-81 אחוז אינם מסכימים עם טענה. לעומת זאת, לגבי שימוש באינטרנט, נמצאה רמה גבוהה יותר של הסכמה עם הגדים המבטאים עמדות של חשש וחוסר ביטחון. נמצא שבממוצע 40 אחוז מהנחקרים מביעים עמדות שליליות בכל מה שקשור לשימוש באינטרנט, אך רק 10 אחוז מהנחקרים מסכימים שהאינטרנט עלול לפגוע במוסר ובמורשת של החברה ערבית.

כנס האינטרנט השנתי יתקיים בתאריכים 2-3 במרץ 2009, במרכז הכנסים Avenue שבמתחם שדה התעופה.

פוסטים נוספים שכדאי לקרוא

גלילה לראש העמוד