מיקרוסופט – לא מה שחשבתם

מיקרוסופט (כן, כן) הופכת לרלוונטית יותר ויותר בתחום פיתוח האינטרנט. כתב הגנה על חברה שמנסה לעשות שינוי כיוון.

אם אתם הייתם שואלים אותי לפני קצת יותר משנה על מיקרוסופט, הייתי מרים גבה ושואל אתכם: 'מיקרו-מה?'. עד לפני זמן קצר, מיקרוסופט היתה רלוונטית לחיי המפתחים בקוד פתוח כמו מחיר פקעות הנרקיסים בהולנד במאה ה-17. כלומר כלל לא. הרלוונטיות היחידה של מיקרוסופט היתה ההתעללות שידועה בשמה 'אינטרנט אקספלורר'. מלבד זאת, חיי המפתחים בארץ ובעולם ומיקרוסופט התנהלו במישורים מקבילים. לא היה טעם לחשוב על מיקרוסופט בעולם המלהיב של HTML 5, אפליקציות מבוססות ענן, JavaScript, אנדרואיד מול אפל, מערכות מגניבות מבוססות קוד פתוח כמו וורדפרס או ג'ומלה ושרתים מבוססי לינוקס,. לכל היותר מיקרוסופט נחשבה כחברה הלא רלוונטית שאחראית לתפלצות אינטרנט עתיקות כגון אינטרנט אקספלורר.

נכון, בארץ תמיד מיקרוסופט היתה חזקה ויש בארץ לא מעט מפתחי dot.net, אבל אלו שעובדים בחו"ל ידעו היטב שעבור רוב מפתחי האינטרנט היא לא היתה קיימת. כפי שמייקל אייזנברג כתב היטב במניפסט החומוס – מעט מאד סטארטאפים בעולם עשו שימוש בטכנולוגית מיקרוסופט. עשה רושם שבדומה לנוקיה, מיקרוסופט גם בדרך לשקיעה תוך כדי שהיא ממשיכה לנפנף באינטרנט אקספלורר 6, חלונות ואופיס.

אבל בשנה האחרונה מיקרוסופט עושה שינוי אדיר במדיניות שלה ובדרך שהיא פועלת ומספקת כלים ופתרונות חדשים ומעניינים. עושה רושם שמיקרוסופט חוזרת לרלוונטיות בקרב מפתחי אינטרנט ועושה שיפט מרשים מאד וחשיבה מחדש בכל הנושא של היחס למתכנתי אינטרנט. הסנונית הראשונה מבחינתי היא וובמטריקס שעליה כתבתי לא מזמן. וובמטריקס מאפשרת לכל אחד, ובמיוחד למתחילים, להתקין ולהריץ קוד פתוח על חלונות בקלות ובמהירות. מיקרוסופט, יחד עם חברת זנד, איפשרה התקנת PHP על שרתים מבוססי חלונות. בנוסף, במהלך מרשים של זריזות ויעילות, היא מאפשרת התקנה של node.js, המילה החמה והאחרונה בתחום פיתוח הווב, על שרתים מבוססים חלונות. בנוסף, מיקרוסופט פתחה את השערים של פלטפורמת הענן שלה לטכנולוגיות קוד פתוח וכיום ניתן להתקין WordPress, Joomla ו-Drupal, יחד עם שלל מערכות אחרות על Azure. מיקרוסופט גם שחררה ערכות פיתוח לאייפון ואנדרויד שמאפשרות לעשות שימוש ב-Azure בתור שירות הענן לאפליקציית המובייל.

גם בתחום הסטנדרטים והדפדפנים מיקרוסופט מתחילה לזוז בכיוון חיובי. העובדה שמיקרוסופט מעודדת משתמשים ומפתחים להפסיק להשתמש באקספלורר 6 ובמקביל משחררת גירסאות חדשות של הדפדפן עם תמיכה ב- HTML5, מחזיר אותה למגרש בנושא הסטנדרטים. אם מוסיפים לכך את העתיד של פיתוח אפליקציות ל- Windows 8 שלפי השמועות יהיה מבוסס HTML5, נראה שמיקרוסופט משקיעה לאחרונה בסטנדרטים מודרניים ומוסכמים על פני פלטפורמות פיתוח קנייניות משלה.

עושה רושם שבכל תחום חם היום אפשר למצוא את מיקרוסופט. אולי לא תמיד בחזית, אבל בהחלט מעורבת. מחברה שלא היתה רלוונטית כלל לעולם החדש והאמיץ של טכנולוגיות ניידות, מבוססות ענן ופיתוחי HTML 5 היא הפכה לגורם שכדאי לשים אליו לב.

המהפך הזה מרשים לכל הדעות, במיוחד כאשר מתחשבים בגודל של מיקרוסופט ובתרבות הארגונית של גוף גדול שלא תמיד קל לשינוי. ברור שמיקרוסופט לא עושה את זה מאהבת מרדכי אלא מרצון להשאר רלוונטית בעולם המודרני. רבים מאנשי הקוד הפתוח מקבלים את מיקרוסופט בחשדנות בריאה (במקרה הטוב) או בשנאה עזה (במקרה הרע). אני מבין בהחלט מהיכן מגיעה השנאה/חשדנות הזו. גם אני העברתי ימים ולילות אל מול הבאגים של אינטרנט אקספלורר 6-8. גם אני חרקתי שיניים וקיללתי את ביל גייטס כאשר נתקלתי בדפים מבוססי ASP classic. גם אני תמיד התייחסתי אל מיקרוסופט כאל מונופול דורסני שרוצה לרמוס כל חלקה טובה של הקוד הפתוח. מצד שני, אני אדם פרגמטי. כל חברה מתנהלת כמונופול דורסני אם היא יכולה. וזה לא משנה אם מדובר בתנובה בהנהלת זהבית כהן שהעלתה מחירים בחדות ועשקה את הציבור בישראל או אם מדובר בחברת אפל שנוהגת בדורסנות ובביריונות כלפי המפתחים שלה. נכון, מיקרוסופט התנהגה בדורסנות, אבל אני לא רוצה לסווג חברות כטובות או רעות. חברות הן לא אנשים והן לא קרובי משפחה. אני רק יכול להעריך את החברה כמשקיע שרוכש מניות או כמתכנת שחושב אם להיעזר בשירותי החברה.

כמתכנת ואיש לינוקס, אני לא הולך לזנוח את הלינוקס הנאמן שלי. אבל זה הרבה יותר קל 'למכור' מערכות מבוססות קוד פתוח שכבר נתמכות על ידי מיקרוסופט. הרבה יותר קל לי להתקין אפליקציה קטנה מבוססת PHP על תשתית של מיקרוסופט במקום לשכנע את המנהלים להשקיע בנוסף למערכת קוד חדשה גם בתשתית חדשה. הרבה יותר קל להגיע לגופים גדולים במשק ולשכנע אותם לנסות תוכנות של קוד פתוח אם מיקרוסופט תורמת קוד לפרויקטים האלו. הרבה יותר קל ללמד אנשים PHP או וורדפרס עם וובמטריקס מאשר לבקש מהם להתקין לינוקס (או את WAMP).

קצת מוזר לי בתור מישהו שחי מקוד פתוח כבר שנים רבות. אבל שווה לשים לב למיקרוסופט ולמהלכים שלה. לפי דעתי אם מיקרוסופט תמשיך בדרך הזו, היא תצליח להשאר רלוונטית בתחום האינטרנט ותחום הקוד הפתוח יפיק מכך תועלת רבה.

המאמר הזה לא אמור להפוך אף אחד לחסיד רדמונד או לשים תמונה של ביל גייטס על הקיר ולסגוד לה כל יום. אבל כאנשי קוד פתוח וכמתכנתים שאמורים לשמור על ראש פתוח – שווה לבדוק את הכלים והפתרונות של מיקרוסופט ולו רק באופן שטחי.

פוסטים נוספים שכדאי לקרוא

למפתחי ובוני אתרי אינטרנט

מדריך לשאילתות יעילות ל Chat GPT

כל אחד יכול לשאול את GPT, אבל אם תרצו לשאול אותו שאלות על תכנות – יש כמה שיטות וטיפים ליעל את העבודה מולו.

פתרונות ומאמרים על פיתוח אינטרנט

המנעו מהעלאת source control לשרת פומבי

לא תאמינו כמה אתרים מעלים את ה-source control שלהם לשרת. ככה תמצאו אותם וגם הסבר למה זה רעיון רע.

פתרונות ומאמרים על פיתוח אינטרנט

עבודה עם GPT למתכנתים

אני עובד עם GPT כמה חודשים טובים באופן צמוד. הוא כלי חזק וכדאי ממש להשתמש בו, אבל יש לו גם חסרונות ומגבלות שכדאי להכיר.

גלילה לראש העמוד