סקאם חדש של אתרי תיירות: העלאת המחיר לאחר התשלום

פוסט לא טכני על תרגיל חדש של חברות תעופה שנתקלתי בו וגם כמה מילים על פרטיות

אחד הדברים שהכי מפחידים אותי באובדן הפרטיות זה עניין התמחור הדיפרנציאלי. יש חברות מסחריות שיודעות עלינו כל כך הרבה, שהן יכולות לתפור לנו מחיר אופטימלי מבחינתן. מה זאת אומרת? מחיר שהוא בדיוק, אבל בדיוק תפור עבורנו כך שנשלם כ-מ-ה שיותר. מי שהכי קרוב לסיפור הזה אלו חברות שמוכרות שירותי תיירות. זה לא חדש בכלל שהתמחור של חברות הטיסה, המלונות, השכרת הרכב וכל שירותי התיירות משתנה כל הזמן בהתאם למשתמש. לא רק הארץ של המשתמש אלא גם נתונים יותר אישיים כמו מספר הפעמים שהוא נכנס ואפילו סוג המחשב שברשותו!

כך למשל, בסרטון הזה רואים מחיר של אותן טיסות לאותן יעדים שמצאתי באמצעות mommondo, אחד ממנועי החיפוש לטיסות. בפיירפוקס אני נמצא באדיבות ה-VPN שלי בארצות הברית ואילו בכרום שלי אני נמצא בישראל. המחירים? שונים לגמרי.

חברות הטיסה משתמשות בחישובים מאוד מסובכים ובלמידת מכונה על מנת לגבות את המחיר הגבוה ביותר האפשרי מכל נוסע בנפרד. אבל זה לא חדש, כולנו מכירים את זה. בגלל זה יש לא מעט אנשים שמקפידים להכנס מדפדפן אנונימי לחלוטין (כמו למשל פיירפוקס) עם תוספי הגנת פרטיות כאשר הם מחפשים כרטיסי טיסה וכמובן שכולנו בקיאים ויודעים להשתמש ב-VPN כדי לבדוק מכמה מקומות. כבר כתבתי על זה בעבר עם מוצרים אחרים, אבל זה חשוב בעיקר במוצרי תיירות.

לצערי התחום הזה פרוץ לגמרי ואני חושב שאין תייר אחד שלא מכיר את השטיקים של חברות התעופה – מלמכור לך ביטוח לטיסה, עד לדחוף לך עוד איזה שירות שלא בטוח שצריך. כל האמצעים כשרים כדי להרוויח עוד כמה לירטות על חשבון הלקוח. קצת מסריח אבל… מה לעשות.

אבל מסתבר שיש חברות שלוקחות את זה לשלב הבא. נתקלתי בשיטה הזו במקרה, כשהזמנתי לחמי (שגם הוא מתכנת, אגב) טיסה לאמסטרדם. אחרי התייעצות עם העיתונאית לי נעים ובישול האייטם, החלטנו לצאת עם זה – כדי שאנשים יהיו מודעים.

[הערה: כרטיס האשראי שיש פה הוא כרטיס דמה שאינו עובד]

להזמין טיסה לחו"ל זה לא עניין פשוט או קל כל כך. בדרך כלל מדובר בעסקה של כמה מאות שקלים לכרטיס בודד (או אפילו יותר) וחייבים לבדוק שכל הפרטים נכונים ומתאימים. טעות אחת קטנה בשם זה סיוט ביורוקרטי לא פשוט. אבל כשאתה מגיע סוף סוף לשלב של הזנת כרטיס האשראי ולחיצה על האישור, אתה חושב שהגעת למנוחה ולנחלה. נכון?

אז מסתבר שלא. בהזמנה שלי, ובבדיקות נוספות שעשיתי, ראיתי שיש חברות שמנצלות את השלב הזה כדי להעלות מחיר. לא במאות או אפילו עשרות אחוזים אלא ממש 'בקטנה'. 10 פאונד, 8 פאונד לכרטיס. מתוך מחשבה (כנראה מוצדקת) שאנשים יעדיפו פשוט לשלם את הסכום הפעוט הזה מאשר להתחיל את כל התהליך.

אז ככה עליתי על זה, חיפשתי, כמו כולם, טיסה זולה בשעות שמתאימות לי מישראל להולנד:

אתר השוואת מחירים בטיסה להולנד
אתר השוואת מחירים בטיסה להולנד

תהליך הרכישה, דרך האתר, הוא סטנדרטי:

הצגת המחיר הכוללת באתר ורכישה
הצגת המחיר הכוללת באתר ורכישה

אך מיד אחרי שהזנתי את פרטי הנוסע והכנסתי את פרטי כרטיס האשראי שלי ולחצתי על 'רכישה' – דבר שסוגר את הקניה בדרך כלל – מה שקרה הוא שפתאום קפץ לי הפופ-אפ הזה!

עלית מחיר פתאומית
עלית מחיר פתאומית

דברים כאלו יכולים להתרחש לפעמים. בסופו של דבר מחירי טיסות עולים ויורדים. אבל מתוך חשדנות הרצתי חיפוש נוסף וראיתי שבחיפוש המחיר הוא אותו מחיר ראשוני. ערכתי בדיקות נוספות. זה לא תמיד השתחזר, אך נתקלתי לפחות שלוש פעמים בניסיון להעלות מחיר:

הקפצת מחיר פתאומית לאחר הזמנה, כבר לחצתי על השיגור
הקפצת מחיר פתאומית לאחר הזמנה, כבר לחצתי על השיגור
הקפצת מחיר פתאומית לאחר הזמנה, כבר לחצתי על השיגור
הקפצת מחיר פתאומית לאחר הזמנה, כבר לחצתי על השיגור

הפתרון היה קל – בהזמנה יש את מספרי הטיסות – ניגשתי ישירות לאתרי חברות התעופה ורכשתי שם במחיר המקורי. ללא "האלמנט".

מה המסקנה? אם אתם רוכשים כרטיסים במנועי חיפוש (כמו כולנו) וקופץ לכם כזה חלון – נסו לבדוק את המחיר ישירות באתרי חברות התעופה עם מספרי הטיסות שיש בהצעה הראשונית.

ובהמשך לפסקה הראשונה – תרגילים כאלו מראים כמה חשובה הפרטיות וגלישה פרטית. חברות התעופה מנסות להתאים את המחיר לכל נוסע באופן שיוציא את מיטב הרווח. הניסיונות האלו גולשים לעוד ועוד חברות שעושות שימוש בנתונים הפרטיים שלנו על מנת להקפיץ את המחיר לכל גולש שיכול לעמוד בזה. ייתכן שהטריק הזה נעשה לאחר ניתוח של ההתנהגות שלי כלקוח. אולי בגלל שאחרי שהזנתי את הגיל של חמי הם הגיעו למסקנה שמדובר בלקוח מבוגר ואפשר לנסות להקפיץ לו את המחיר. רוצים להמנע משטיקים כאלו? שימרו על הפרטיות שלכם.

פוסטים נוספים שכדאי לקרוא

פיתוח ב-JavaScript

Axios interceptors

תכנון נכון של קריאות AJAX באפליקציה ריאקטית וניהול השגיאות או ההצלחות עם פיצ׳ר נחמד של axios

גלילה לראש העמוד