סקר שכר חדש מגלה ש…

נמאס לכם מסקרי השכר המופרכים וטבלאות השכר התמוהות שמתפרסמים חדשות לבקרים? אתם לא לבד.

עוד יום, עוד כתבה מעצבנת נוסח 'שכר מהנדסי תוכנה יוצא משליטה', או 'זינוק של 20 אחוז בתחום הפיתוח'. הכתבות האלו מרתיחות אותי, ובפוסט הזה אני אשפוך קצת רעל.

אני יוצא מנקודת הנחה שכל מי שקורא את המאמר הזה יודע שתחום ההיי-טק הוא תחום מאד, אבל מאד נרחב. ראשית כל, צריך לבצע את ההפרדה בין אנשים שעובדים בחברות היי-טק לבין אנשים שמקצועם הוא היי-טק. למשל רואה חשבון שעובד באינטל, עובד בחברת היי-טק והוא לא איש היי-טק (למרות שכבודו במקומו מונח).
אפילו אם אנו מסתכלים על אנשים שהמקצוע שלהם הוא היי-טק – כלומר מהנדסים, מתכנתים, אנשי QA, מנהלי מוצר, CTO וכו' וכו' – המנעד שלהם כל כך רחב והגיוון הוא כל כך עצום שקשה מאד להכליל אותם בקבוצה אחת. אי אפשר לבוא ולומר 'השכר הממוצע בתחום ההיי-טק' כיוון שמדובר בתחום עצום שמגוון ההתמחויות בו גדול מאד – בדיוק כמו שלא כותבים 'השכר הממוצע בתחום הכספים' ומכלילים סמנכ"לי כספים, רואי חשבון וטלרים בבנק.

אבל אפילו אם נסתכל על תחום פיתוח האינטרנט, הרבה מאד פעמים אני רואה כתבות מופרכות וסקרי שכר שאין לי מושג מהיכן המספרים שמופיעים שם הגיעו. וזה לא משנה אם מדובר בטבלאות השכר או בכתבה שקובעת ש'מהנדסי אינטרנט מרוויחים X'. כאשר אין התיחסות כלל לעובדה אם מדובר בתכנת דוט-נט, ג'אווה או PHP, אם מדובר באיש שיש לו מומחיות X או Y והכי חשוב – באיזו חברה הוא עובד. אז איך בדיוק אותו עיתונאי מרשה לעצמו לשחרר כותרת נוסח 'שכר המתכנתים קפץ בשלוש מאות אחוז בחודש האחרון'?

הנה מספר עובדות על שכר של מתכנתים בתחום הווב – עובדות שאני מכיר ואני עומד מאחוריהן.

עובדה מספר 1 – התמחויות שונות מניבות שכר שונה

מפתח דוט-נט אינו מרוויח כמו מתכנת PHP. מה ההבדל ביניהם? תלוי בתנאי השוק. עד לפני שנה היה אפשר לקבוע בוודאות שמפתח דוט-נט ירוויח יותר. היום יש דרישה גבוהה למפתחי PHP.

עובדה מספר 2 – זה גם תלוי בהתמחות

גם בתוך תחום מסוים יש עניין של התמחות. היום למשל, מתכנת PHP שיש לו ניסיון רב בדרופל ירוויח יותר ממתכנת PHP שיש לו ניסיון רב בג'ומלה. מפתח שהתנסה בפיתוח לפייסבוק ויש לו קבלות בנושא יכול להרוויח יותר משניהם.

עובדה מספר 3 – זה תלוי בחברה

בחברות פרויקטים בדרך כלל ישלמו פחות. בחברות מוצר ישלמו יותר ובסטארטאפים זה תלוי. מתכנת בחברה גדולה שיש לו בטחון תעסוקתי, שעות עבודה נוחות ותנאי עבודה מפנקים ירוויח ברוב המקרים פחות ממפתח בחברת סטארט-אפ בינונית שמחפשת עובדים וקיבלה לאחרונה השקעה. שניהם ירוויחו יותר ממתכנת בחברת פרויקטים שבה מתכנת לא מחזיק יותר משנה.

עובדה מספר 4 – זה תלוי גם במתכנת

הרבה פעמים יש שני מתכנתים שעובדים באותה החברה ובעלי אותם כישורים – אל מתכנת אחד מרוויח יותר כי הוא יותר מוכשר במשא ומתן. ההבדל יכול להיות אלפי שקלים.

כאשר אתם מסתכלים על טבלת שכר כלשהי – ואתם רואים שמתכנתי PHP, ג'אווה ודוט-נט נכנסים תחת רובריקה אחת של 'מתכנת Web', סימן שהנתונים שמופיעים שם לא רציניים ומוטים. נשאלת השאלה – כמה באמת לבקש? זו שאלה שאתם חייבים להפנות לקולגות שלכם – לאנשים שעובדים איתכם או נמצאים באותו המקצוע יחד איתכם. הרבה פעמים נתון השכר שאנו מרוויחים הוא נתון שהרבה אנשים מתביישים לומר – יש להתגבר על הבושה ופשוט לשאול קולגה או מישהו מהתחום שאתם סומכים עליו. אני מרוויח X בעבודה שלי היום, זה שכר סביר? גבוה מדי או נמוך מדי? יכול להיות שתקבלו תוצאות מפתיעות.

פוסטים נוספים שכדאי לקרוא

גלילה לראש העמוד