על קידום אתרים ונגישות אינטרנט

נגישות אתרים עולה כסף, אך יש לה יתרונות מרובים ולא רק בתחום החברתי/תרומה לקהילה אלא גם במישור הפיננסי. קידום אתרי אינטרנט הוא תחום צפוף וקשוח שמתנהל על פי חוקי הג'ונגל. מסתבר שהנגשת אתר האינטרנט יכולה לסייע לא מעט בתחום זה.

כשרוב בוני האתרים ומנהלי הפרויקטים מדברים או חושבים על נגישות אתר אינטרנט, סביר להניח שהם חושבים על 'תרומה לחברה' ועל נגישות כעל סוג של תרומה לקהילה. הרבה פעמים ,ביותר מדי פרויקטים, ההתאמה לנגישות היא הדבר הראשון שיורד מהפרק כאשר מתחילים להתאים את התקציב לאפיון. למרות העלות הזניחה יחסית של הטמעת הנגישות בשלב האפיון.

נגישות אכן משרתת אוכלוסיה בעלת צרכים מיוחדים, אוכלוסיה שבישיבות הנהלה די מתעלמים ומזלזלים בה, בין היתר בגלל שמדובר באוכלוסיה בעלת יכולת כלכלית נמוכה ולעיתים בגלל שמדובר באוכלוסיה שהיא שקופה.

כיוון שאני יודע היכן אני חי, אני לא אנסה לשנות את הדעה של אלו שמקבלים את ההחלטות התקציביות. אך גם אם נתעלם מהנושא החברתי, יש חשיבות ביצועית רבה ביותר להנגשת אתרי אינטרנט.

אחת מתוצרי הלוואי הכדאיים ביותר המתקבלים מהנגשת אתרי אינטרנט היא האפקט על קידום האתר במנוע החיפוש. כלומר, המקום שבו הוא יופיע בגוגל. המשמעות של הופעה בעמוד הראשון ובמקום הראשון היא לעתים משמעות כלכלית רצינית ביותר (ואם מנהל הפרויקט לא מבין את זה, הוא בבעיה רצינית). כתוצאה מכך התחרות בשוק זה היא אכזרית למדי ולפעמים מזכירה (ביום טוב) תגרנות של מוכרי דגים בשוק בגדד. בשוק קיימים לא מעט חברות ואנשים שעוסקים בקידום אתרים, חלקם רציניים (ויקרים) מאד וחלקם הגדול חאפרים (והתוצאה בהתאם).

העלות הנמוכה יחסית של הנגישות בצירוף מיעוט האתרים שטורחים להנגיש את עצמם נותנת יתרון יחסי רציני לאלו שכן נותנים את דעתם על הנושא. אתר נגיש מדורג במקום גבוה יותר במנוע החיפוש, כמובן שבגבולות הסביר. הטמעת הנגישות זולה מאד בשלב הפיתוח והיתרון שהיא מעניקה בתחום קידום האתרים הוא משמעותי.

מקרה מבחן – אתרי הבנקים

אחד מהמקרים היותר טובים שמדגימים את הנושא הוא אתרי הבנקים. בתחילת שנת 2006 גם בנק פועלים וגם בנק לאומי החלו בתהליך שדרוג האתרים שלהם על מנת לעבור לבנקאות מקוונת. כיוון שמדובר בבנקים הושקעו באתרים משאבים מרובים כולל ברמת הקידום. למרות שמדובר בהשקעות דומות אתר בנק הפועלים. נכון לכתיבת שורות אלו (דצמבר
2008), עומד ראשון כאשר מחפשים את מחרוזת החיפוש 'בנק'. לאומי עומד מיד אחריו ודיסקונט עומד שלישי. אתר בנק הפועלים, בניגוד ללאומי, עומד בתקינת נגישות WCAG 2. המשמעויות של להיות מקום ראשון כאשר מחפשים בנק אמורות להיות ידועות.

ראוי לציין שבנק לאומי גם הוא נגיש יחסית, הרבה יותר מהאתר של הבנק הבינלאומי שמשתרך לו אי שם במקום השמיני.

ראינו דוגמא לשני אתרים, שהושקעו בהם ממון רב ומאמצים רבים בכל התחומים (גם בקידום). שניהם טובים ועדיין האתר הנגיש יותר מופיע לפני זה שאינו נגיש באופן קבוע.

הנגשת אתר, בנוגע לתאימות, עולה כסף, אך העלות המזערית של ההנגשה שווה הון עתק במונחי נגישות. אם מנהל הפרויקט רוצה אתר מוביל שינצח את המתחרים, אין מנוס מלהשקיע בנגישות.

בחסות: נקודה – קידום אתרים בגוגל.

פוסטים נוספים שכדאי לקרוא

צילום מסך של סוואגר
יסודות בתכנות

openAPI

שימוש בתשתית הפופולרית למיפוי ותיעוד של API וגם הסבר בסיסי על מה זה API

ESP32 מאפס לילדים

מדריך ל-ESP32 לילדים ולהורים מאפס

אחד הדברים הכי כיפיים בעולם הוא תכנות ותכנות בעולם האמיתי – המפעיל אורות, ציוד אלקטרוני ומכשירים הוא מלהיב ממש. המדריך מיועד להורים שרוצים ללמד את הילדים שלהם לתכנת.

גלילה לראש העמוד