אחסון אתר – היכן כדאי לאחסן את האתר?

למה אסור לאחסן אתרים ואפליקציות בשרתים כמו דרימהוסט ואחרים.

עולם אחסון האתרים, בדומה לעולם בניית האתרים, מציב בפני הלקוחות שלו שפע אדיר ומגוון עצום של מחירים. לכאורה מפתה מאד לבחור את המחיר הזול. אך מהנסיון שלי, מה שזול בהתחלה מתגלה כיקר מאד בהמשך.

ישנם שירותי אחסון גדולים רבים שהידוע מביניהם הוא Dreamhost אבל גם godaddy (שמספקים גם דומיינים) לא טומנים ידם בצלחת ויש רבים אחרים. אותן חברות שרובן ככולן בינלאומיות מציעות שטחי אחסון עצומים ובמחירים זולים ביותר. נשמע לכאורה אידיאלי, אך יש עם אותם שירותים המציעים לכם שטחי אחסון של עשרות ג'יגה ב-5 דולרים לחודש בעיות שמתגלות בעיתוי הכי פחות מתאים.

עבודה עם חוות שרתים בינלאומיות המספקות אחסון יוצרת בעיות רבות לכל מי שעובד איתן. אם האתר שלך לא מאד מרכזי ואתה יכול להשלים עם הבעיות המפורטות במאמר, אתה יכול להרשות לעצמך לעבוד עם החברות האלו. אם אתה מפתח ווב, פרילנסר, בונה אתרים או בעל אתר מקצועי – בחירה באחסון של חברת שרתים גדולה יכולה להתברר כהרת אסון.

איני מספק שירותי אחסון (גם לא ללקוחות פרטיים ששוכרים לעתים את שירותי) ואני לא קרוב/מקורב למישהו שמספק שירותי אחסון. ההמלצה האובייקטיבית שלי היא חד משמעית – להעדיף שירותי אחסון תוצרת הארץ בשל הבעיות הבאות:

ביצועים

שרתים ישראלים יושבים בישראל ועל מנת 'להגיע' אליהם, הגולש עובר דרך ה-IIX מחלף האינטרנט הישראלי המקומי שהתנועה בו מהירה הרבה יותר. כדי 'להגיע' לשרתי חו"ל יש צורך במעבר דרך כבל תת מימי. אם רוב הקהל שלך ישראלי, שרת בחו"ל יכול להוות בעיה במיוחד בשעות העומס.

תמיכה

הדבר ה-חשוב בה"א הידיעה הוא תמיכה. שרתי האחסון הגדולים בחו"ל מצליחים להגיע למחירים כאלו על ידי קיצוץ דרסטי בתמיכה. כל התמיכה נעשית על ידי אנשי IT הודים. וכל מי שעבד עם הודים יודע את המשמעות של זה. מילה זו לא מילה, עבודה אך ורק לפי תסריטי שיחה שהוכנו על ידי ההנהלה וכו' וכו'. כאשר אתה זקוק לתמיכה מהירה כיוון שיש מחר Acceptance test או כאשר אתר נפל, מענה מהיר וזמין 24 שעות בעברית הוא רב ערך. אין דבר יותר מתסכל מלשבור את הראש מול תמיכה אדישה עד לא קיימת כאשר אתה בלחץ.

תחזוקה

תחזוקת שרת גם היא חשובה. אני לא מתכוון לתנאים הפיסיים בחוות השרתים אלא לתחזוקה תכנותית שחשובה במיוחד ב-LAMP. בגלל ששרתי האחסון בחו"ל מחזיקה עובדי IT באיכות נמוכה (בדרך כלל הודים) אז הם מבצעים טעויות והמון. כמו למשל העברה ל-php safe mode מדי פעם (וסגירה של חצי מהפונקציות החשובות ב-php). הורדת מודולים לפי החלטות שרירותיות. השבתות של שירותי ftp לשעות ואף לימים ארוכים. כמובן שהתמיכה לא מעודכנת בשינויים האלו וכאשר אתה מתקשר כדי להבין למה חצי מהפלאגינים שלך בוורדפרס לא עובדים לפתע, אתה נתקל בקיר הודי אטום.

לעתים בגלל טעויות באחזקה, נוצרים חורי אבטחה וחלק מהאתרים הנמצאים על השרת השיתופי נדבקים בתוכנות זדוניות.

זהירות – שרתים ישראליים מתחזים!

ישנם לא מעט שירותי אחסון ישראלים כביכול, ששוכרים שרתים שיתופיים בחו"ל בתוכניות resale אלו ואחרות ואז מפסידים פעמיים. גם מאחסנים בעלות גבוהה יחסית וגם סובלים מכל החסרונות. התמיכה הישראלית במקרה הזה לא שווה הרבה כיוון שגם הם חסרי אונים מול ההברקות של דרימהוסט ודומיהם. חשוב לוודא שהחברה הישראלית מאחסנת בחוות שרתים ישראלית.

ההמלצה שלי, בתור מפתח רשת עם נסיון של מספר שנים היא אך ורק על שירותי אחסון ישראלים. באמתחתי עשרות דוגמאות למקרים שתמיכה מדויקת וזריזה של איש IT ישראלי ומנוסה חסכה שעות רבות על תיקון נזקים ועצבים. שום חסכון של כמה מאות שקלים לא שווה אובדן של לקוח בגלל ששרת פרודקשן הפך להיות לא זמין. שום חסכון לא יפצה על הצער הרב שנגרם לאחר שאתר נפל בגלל דרימהוסט באותו יום שפורסמה עליו כתבה יפה בעיתון.

אני גם דורש מלקוחות שאני מתקין אצלם אתרי אינטרנט (ולא משנה איזה אתר) שיאחסנו את האתר בשרת מקומי וגם טורח להכניס את זה בחוזה. אני תמיד ממליץ על החברה שאני עובד איתה – http.co.il. התמיכה שלהם מצויינת והמחירים שלהם לא רעים בכלל.

חשוב לציין שאני מתייחס לאחסון אתרים קטנים באחסון שיתופי. ישנם שרתי חו"ל מצויינים שאם האתר שלכם פונה לקהל שלא נמצא בישראל כדאי לבחור בהם. אך גם הם עולים בדומה לשרתים הישראליים. ישנם גם שירותים בחו"ל המשכירים שרתים שלמים וגם חלק מהם טובים.

פוסטים נוספים שכדאי לקרוא

תמונה מצוירת של רובוט שמנקה HTML
יסודות בתכנות

סניטציה – למה זה חשוב

הסבר על טכניקה פשוטה וידועה מאד שאנו מפעילים על מידע לפני שאנחנו מציגים אותו ב-HTML באפליקציה או באתר.

תמונה של הבית הלבן עם מחשוב ענן וטקסט: FEDRAMP
פתרונות ומאמרים על פיתוח אינטרנט

FedRAMP & FIPS מבוא למתחילים

פרק מיוחד, לצד הקלטה של פרק של עושים תוכנה על אחת התקינות החשובות ביותר עבור חברות שסביר להניח שלא הכרתם

מיקרו בקרים

הפעלת מסך oled קטנטן עם esp32

יצירת מערכת מולטימדיה שלמה בגודל של בול דואר עם מיקרובקר ובעלות של דולרים בודדים. וגם על הדרך נלמד על ת׳רדים

גלילה לראש העמוד