אתרי אינטרנט ופלאש

פלאש היא אחת הטכנולוגיות הפופולריות ביותר באתרי אינטרנט בישראל. אתרי אינטרנט רבים מכילים פלאש או פתיחי פלאש (ספלאש בעגה מקצועית). אך האם כדאי להשתמש בפלאש באתרי אינטרנט?

פלאש היא טכנולוגיה פופולרית למדי בישראל ובעולם לשימוש באתרי אינטרנט. כאשר אנו רואים באנרים פרסומיים (מעצבנים), כאשר אנו רואים משחקים משעשעים או מצגות יפות, סביר להניח שמדובר בפלאש. רוב בעלי אתרי האינטרנט ובעלי העסקים שחושבים על אתרי אינטרנט מדמיינים מצגת פלאש יפהפיה שמסביבה מורכב האתר עם באנרים צבעוניים ויפים.

בחלק גדול מהמקרים, שימוש בפלאש באתרי אינטרנט הוא טעות פטאלית. זו אמירה חריפה למדי אך אני שם עליה את מלוא כובד משקלי המקצועי. יצא לי לראות מעט מאד אתרי אינטרנט שהם לא אתרי תדמית שהרוויחו משימוש בפלאש.

5 סיבות מדוע לא להשתמש בפלאש באתר אינטרנט

פלאש רע למנועי חיפוש

למרות שגוגל יכולה לסרוק אתרי פלאש. בסריקת אתרי פלאש בעברית עדיין יש בעיות. ולמרות ההצהרות. חלק גדול מהפלאש עדיין אינו חדיר למנועי חיפוש אינטרנט. אם מיקומו של האתר חשוב לכם במנוע החיפוש, אתר המבוסס כולו על פלאש יהיה בעייתי.

פלאש רע לנגישות ולמשתמשים

פלאש אינו נגיש לחלק מהאוכלוסיה – אנשים עם מגבלות שונות וצרכים מיוחדים. בנוסף, אייפונים, אייפודים ואייפאדים לא מסוגלים להציג פלאש. בעולם שבו חלק גדול מהגולשים הסלולריים משתמשים במוצרים של אפל לאתרים שמבוססים על פלאש יש בעיה.

אנשים 'לא רואים' פלאש

רוב הגולשים פיתחו מה שנקרא 'עיוורון באנרים' – עיוורון לכל מה שקופץ, זז, נראה ומריח כמו באנר. גם עם הפלאש שלכם מיוחד, חשוב או מעניין, ייתכן מאד שגולשי האינטרנט פשוט יסננו אותו. ישנן דרכים יותר חכמות לעורר את תשומת ליבם של הגולשים.

פתיח פלאש הרסני לתנועת הגולשים באתר אינטרנט

ייתכן שאתם מאוהבים בפתיח הפלאש היפהפה שהגרפיקאי הכין לכם עבור הפתיח של אתר האינטרנט, אך הדבר הראשון שאנשים עושים כאשר הם נתקלים בפתיח פלאש הוא לחפש את כפתור ה'דלג' או יציאה מהאתר. יש דרכים יותר טובות לפרסם את עצמכם מאשר פרומו לגולשים שכבר נמצאים באתר האינטרנט שלכם. אם אני נכנס לאתר של חברה כלשהי באינטרנט, אני רוצה מידע מיידי על החברה, המוצרים שלה והשירותים שהיא מספקת. אני לא רוצה פלאש מלהיב עם מוזיקה שמספר לי על החברה הזו.

פלאש כבד ולוקח זמן לטעון אותו

הרבה פעמים, במיוחד אם מי שעשה את הפלאש הוא לא מקצועי או שבפלאש יש גרפיקה מרובה, לוקח זמן לטעון את קובץ הפלאש שיכול במקרים רבים לשקול לא מעט. בניגוד לאתר אינטרנט שהגולש יכול לקרוא בו בעוד חלקים אחרים ממנו עולים, קובץ הפלאש מחייב את המשתמש להמתין עד שהתוכן הכבד יורד. אם הפלאש שוקל מגהבייט אחד (וזה לא נדיר), בחיבור ממוצע של 1.5 מגהביט אני צריך להמתין בין 5 ל-10 שניות עד שאתחיל לראות את התוכן, זה המון זמן.

מתי כן משתמשים בפלאש?

פלאש הוא כלי נהדר אם משתמשים בו במקום הנכון – אפשר וצריך להשתמש בפלאש כאשר מציגים סרטים (ולא בפורמטים אחרים), אפשר וצריך להשתמש בפלאש כאשר אנו מציגים הדרכות הכוללות שימוש בתצלומי מסך (Captivate למי שמכיר). בנוסף, באתרי תדמית אין לפלאש נכון לעכשיו שום תחליף. כלומר במינון, במידה, היכן שצריך וכמובן להשתדל ולספק תוכן חלופי עבור אלו שאינם יכולים להשתמש בפלאש. למשל, אם יש לי סרטון המתאר פעולה מסוימת, אנסה לספק גם טקסט שמתאר את מה שיש בסרטון.

איך מיישמים פלאש באתר?

נכון שעדיף לא להשתמש בפלאש, אך לעתים חייבים להשתמש בו גם מהסיבות הלא נכונות – כתוצאה מלחץ של גורמים חיצוניים שרוצים מאד פלאש. במידה וכן מציבים פלאש באתר (ובישראל זה קורה כמעט תמיד) אז כדאי לעמוד בכללים הבאים:

תמיד לספק תוכן חלופי

אם בפלאש יש תפריט, חובה לספק תוכן חלופי במקום אחר באתר האינטרנט – בתחתית או בצמוד לפלאש. אם מדובר בכותרת גרפית, יש לספק כותרת טקסטואלית מקבילה במקום כלשהו בדף. אם מדובר במידע, חובה לספק את המידע הזה בדף האינטרנט.
כמובן שזה נעשה משני שיקולים – שימושיות ומנוע חיפוש שהולכים כמו תמיד יד ביד. עקרון השימושיות קובע שלא כולם יכולים או רוצים להשתמש בפלאש ואם מנהל הפרויקט רוצה לשלוח לעזאזל את 'העיוורים האלו והשטויות שלהם', כדאי לזכור שלא מדובר רק בבעלי מוגבלויות אלא גם באנשים "מן השורה" שלא מפעילים פלאש. אם מנהל הפרויקט רוצה לוותר עלי ועל הדומים שלי – אנשים טכנולוגיים שבולמים פלאש (או משתמשים סלולאריים) אך מוציאים כסף רב באינטרנט, אז אני מניח שיגיע לו.

לעולם לא לקרוא לקובץ ה-SWF (קובץ הפלאש) בשמות של פרסומות

אם אתם לא רוצים שבולמי פרסומות שונים ומשונים יבלמו את הפלאש התמים שלכם, שבסך הכל נותן אלמנט קישוטי כלשהו, אל תכניסו את המילים AD, BANNER וכל מילה אחרת המזכירה פרסומת בשם ה SWF שלכם.

השתמשו בקוד הבא על מנת למקם את הפלאש

אם אתם לא משתמשים ב-SWFtools אלא בקוד של חברת אדובי. אנא השתמשו בקוד הבא על מנת להטמיע את הפלאש, לא רק שהקוד יהיה תקני, גם תוכלו להטמיע תוכן חלופי (רק בזהירות רבה ולא להגזים בכמות התוכן החלופי).


<object type="application/x-shockwave-flash" data="myswf.swf" width="600" height="600"> 
            <param name="movie" value="myswf.swf" /> 
            <param name="wmode" value="transparent" /> 
<p>תוכן חלופי מסוג כלשהו - זהירות לא להגזים עם הכמות! אפשר להכניס תמונה גם תמונה חלופית.</p>
        </object> 

הקוד הזה תקין בכל הדפדפנים המודרניים (גם בדפדפן אינטרנט אקספלורר).

לא להשתמש בקול או במוזיקת רקע שמתחילים מעצמם

ואם חייבים, למקם את כפתור הכיבוי באופן בולט מאד. אני לא חושב שאני צריך להרצות כאן כמה "כיף" להכנס לאתר אינטרנט רועש כמה דקות אחרי שהתינוק הלך לישון וכמה מהר אני עוזב את אתר האינטרנט המרעיש ולא על מנת לחזור.

לסיכום

לפלאש יש לא מעט יתרונות ונכון לעכשיו אין לו תחליף בכל מה שנוגע לפיתוח אפליקציות אינטרנט עשירות. אך כמו כל כלי, שימוש בו במקום הלא נכון יכול להביא לתוצאות שליליות מאד. כאשר מיישמים פלאש באתר אינטרנט, כדאי לחשוב היטב על היתרונות והחסרונות שלו – ובצד היתרונות ויש לו גם חסרונות רבים.

פוסטים נוספים שכדאי לקרוא

פייתון

קבצי קונפיגורציה בפואטרי

הגדרות שמשנות את ההתנהגות של פואטרי באמצעות קבצי הגדרות גלובליים, לוקליים ואפילו משתני סביבה.

ספריות ומודולים

להתנסות ב AutoGPT

הטרנד החם בעולם ה-GPT וה-AI – הפעלת אייג׳נטים בקלות עם Auto GPT.

גלילה לראש העמוד