כמה דברים שצריך לדעת על אתר אינטרנט שמותאם לאייפון

האם אתר האינטרנט שלך מוכן לאייפון?

כפי שפורסם באמצעי התקשורת השונים, Iphone או בשמו העברי אייפון עתיד להגיע לישראל בחודשים הקרובים על ידי אורנג' וסלקום. שתי החברות התחייבו על מכירה של (כנראה) מאות אלפי אייפונים.

לפי מחקרים קודמים, יותר ויותר אנשים עוברים לגלישה באמצעות סמארטפונים וללא ספק אייפון כנראה שיהיה עתיד להיות הסמארטפון הפופולרי בישראל ויותר ויותר אתרי אינטרנט יצטרכו להיות מודעים לכך שחלק מהלקוחות שלהם ישתמש באייפון ובספארי.

ישנן כמה דרכים להתמודד עם העובדה שהאייפון מגיע לישראל. הראשונה היא לטמון את הראש בחול ולהתעלם מהקהל הגדול שישתמש באייפון. הדרך השניה היא לבנות אפליקציה של ממש לאייפון ולשווק את עצמך דרך האיי טיונז, החנות של אייפון (כמו למשל כלכליסט). זו דרך יקרה כמובן כי היא דורשת מתכנתים ויכולת הפצה באיי טיונז שאין לכל חברה ומסורבל להשיג אותה. כך למשל חברת סרגטה שבה אני עובד, הצליחה לקבל זכות הפצה רק לאחר זמן ממושך יחסית מול חברת אפל. הדרך השלישית היא פשוט להתאים את אתר האינטרנט שלך לגולשי אייפון. על מנת שגם גולשים באייפון יוכלו למצוא אותך ברשת ולקרוא את התכנים שלך.

באופן עקרוני אפשר להתאים את אתר האינטרנט בשתי דרכים – בניית גרסה ייחודית לאייפון או התאמה של האתר הקיים לאייפון. במאמר זה אדון בהתאמה של האתר הקיים לאייפון. אינטרנט ישראל למשל מותאם לאייפון וניתן לגלוש ולהנות בו באייפון.

שלבי התאמת אתר אינטרנט לאייפון

טיפול בפלאש

נכון לכתיבת מאמר זה, אין פלאש בגרסת ספארי המותאמת לאייפון וכן לא תהיה כזו עד שנת 2010 לפחות. לפיכך יש לטפל בכל נושא הפלאש באתר. במקרים מסוימים אפשר לוותר עליו ולהשיג את אותו אפקט בדיוק של אינטראקטיביות עם טכנולוגיה חלופית כמו jQuery. באתרים של חברות גדולות בחו"ל כבר זנחו חלק מהשימושים הקלאסיים של פלאש לטובת jQuery שגם היא יכולה להציג תמונות מתחלפות, מצגות ואף אפקטים של סאונד שיתאימו גם לאייפון. במידה ואינכם רוצים/יכולים להעסיק מומחה ל-jQuery/ספרית JavaScript אחרת שיוכל להמיר את הפלאש באתר האינטרנט שלכם, ספקו לפחות תוכן אלטרנטיבי לפלאש באמצעות תגית ה-object.

התאמת נגישות אינטרנט

התאמת האתר לנגישות אינטרנט מקילה מאד על הניווט באתר. אם ניקח את אתר אינטרנט ישראל כדוגמא, שני הקישורים שמקילים על הניווט באתר – אל התפריט ואל התוכן המרכזי הם בין הקישורים הפופולריים ביותר לאלו שמשתמשים באייפון. לא חייבים לעמוד בכללי נגישות מחמירים אבל מחשבה והקפדה על פרופורציות נכונות בין חלק הניווט לתוכן המרכזי, בנייה נכונה לפי סטנדרטיזציה והקפדה על יחס נכון בין אלמנטים ורווח ביניהם עושה את האתר ידידותי בהרבה לגולשי אייפון.

היררכיה נכונה של אלמנטים

ממשק הניווט של אייפון מאפשר גישה מהירה לחלקי האתר באמצעות לחיצה כפולה על אלמנט, אם למשל יש באתר מספר חלקים: חלק עליון, ניווט ותוכן שגם בו יש היררכיות משנה. לחיצה כפולה על אלמנט מסוים (כמו למשל מאמר, או חלק במאמר) מבצע זום אין אוטומטי לאלמנט הזה. היררכיה נכונה של אלמנטים ולא באמצעות טבלאות מוזרות מקלה מאד על הניווט באמצעות אייפון.

התאמה לספארי

עד מהפכת האייפון, ספארי נחשב לדפדפן זניח למדי. הוא בנוי על מנוע webKit שעליו בנוי גם כרום. ספארי וכרום אינם שונים מבחינה מהותית משועל האש, אך יש ביניהם כמה הבדלים מינוריים. לא משהו ש-reset טוב ל-css לא מתקן.

אופטימיזצית תמונות

כיוון שרשת אלחוטית נוטה להיות איטית יותר, כדאי וצריך לבצע אופטימיזציה של תמונות וקוד על מנת לייצר אתר מהיר יותר. זה גם מיטיב עם שאר המשתמשים כמובן.

פוסטים נוספים שכדאי לקרוא

גלילה לראש העמוד