לבנות אתר משלכם או להשתמש במערכת מוכנה?

מה כדאי? לבנות אתר מאפס או ללכת על הפלטפורמות המצוינות מבית Wix ודומיהן?

את המאמר הזה אני כותב אחרי שקיבלתי השבוע חמש שאלות שונות על העניין. מפה לשם יצא לי פוסט.

כאשר אדם רוצה לבנות אתר – בגדול יש לו שתי אפשרויות.
האפשרות הראשונה היא להשתמש בפלטפורמה כלשהי לבניית אתרים. הידועות יותר הן WordPress.com או wix הישראלית. יש גם פלטפורמות למסחר אלקטרוני שמאפשרות הקמה של חנויות שלמות.
האפשרות השניה היא להשתמש בשירותי בונה אתרים/חברה לבניית אתרים ולמצוא אחד כזה כפי שמוצאים כל בעל מקצוע אחר.

נשאלת השאלה במי לבחור? האם ללכת על הפלטפורמות או על איש מקצוע?

לפני שאענה על השאלה הזו, כדאי לזכור שעצה היא מסוכנת למקבל אבל גם מסוכנת לנותן. אין כמעט אחד בשוק שהוא לא מוטה. נכון שאני לא בונה אתרים, אבל אני נותן שירותים לבוני אתרים. אז ככה ש-Caveat emptor!

יתרונות הפלטפורמה

היתרון המרכזי של פלטפורמות הן המחיר הסופר זול שהן מציעות ופריסת המחיר. במקום להשקיע עכשיו אלפי שקלים באתר, אפשר לשלם מאה שקל לחודש. ייתכן שבתחשיב כולל זה יוצא אותו מחיר (100 שקל לחודש יוצא בסופו של דבר כמה אלפי שקלים לתקופה) אבל ללא ספק זה יותר נוח בכיס.

יתרון נוסף הוא שאפשר להתנסות ללא עלות במערכת, לנסות ולראות. גם לא צריך לדבר עם בונה אתרים בשביל שינויים. או שיש, או שאין. לרוב הפלטפורמה אמינה, מוגנת מפני השחתות ובלגנים. רוב המערכות הן גם בעלות ממשק איכותי וקל שלא צריך להתעסק איתו. בולטת לטובה המערכת של wix שמאוד מאוד קל להפעיל אותה.

יתרונות אתר עצמאי

היתרון המרכזי של אתר עצמאי הוא העובדה שהוא נבנה במדויק לצרכים שלך או כמעט במדויק. אתה רוצה 5 סרטונים באתר לכל מוצר? יש את זה. אפשרויות לתשלום באמצעות ביטקוין או חרוזים? אפשר לארגן. השמים הם הגבול. אתה לא מוגבל לתבניות קשיחות של אתרים.
בנוסף, איש המקצוע ה-ר-ב-ה יותר מיומן ממך ויכול להפיק תוצר שנראה הרבה יותר טוב מכל מה שאדם פרטי יכול להפיק באמצעות פלטפורמה ולא משנה עד כמה הפלטפורמה הזו טובה. בסופו של דבר 99 אחוז מאתרי הפלטפורמה נראים פחות טוב כי מי שבונה אותם הם אנשים שהם לא בוני אתרים.

יתרון גדול נוסף לאתר עצמאי הוא שהמידע שלך הוא בבעלותך וברשותך והאתר מודולרי. בנית אתר מסחר והוא עושה חיל? אתה יכול להרחיב אותו ללא בעיות. בנית אתר תדמית ואתה רוצה להעביר אותו למקום אחר? אין בעיה. השמים הם הגבול. אתרים עצמאיים יכולים לכלול תכונות שאין כלל בפלטפורמות וניתן להרחיב אותם הרבה מעבר בהתאם לצרכים המשתנים ללא תלות במפתחי הפלטפורמה.

אז אחרי שסקרנו את היתרונות, במה לבחור? התשובה הברורה היא: תלוי.
תלוי בצרכים כמובן.

אני אוהב להמשיל את דילמת אתר עצמאי VS פלטפורמה לבחירה ברמקול. קנה רמקול פשוט וזול אם אתה סתם נהנה להקשיב למוזיקה בבית ולהשמיע קצת מוזיקה במסיבות כיתה של הילדים. או לחלופין אם אתה רוצה להשמיע קצת מוזיקה לעסק שלך. אם אתה הופך את המוזיקה לעסק המרכזי שלך, או שאתה רוצה שהמוזיקה תהיה העסק המרכזי שלך – תצטרך רמקול מקצועי. אי אפשר לצפות להיות DJ מקצועי של חתונות עם רמקול תוצרת סין.

ואם ניקח את זה לתחום שלנו. אם יש לך עסק שמתפקד היטב אבל אתה מבין שאתה צריך אתר שיתמוך (לא יותר) בפעילות הרגילה שלך – אתר של פלטפורמה יתאים לך. אל תצפה שהאתר הזה יראה מקצועי מדי – כי למרות שאפשר לעשות אתר שנראה היטב עם הפלטפורמות, בדרך כלל אתה לא מעצב מקצועי ויצא לך במקרה הטוב תוצר בינוני וברוב המקרים זה יראה גרוע למדי. אל תצפה שיהיה אפשר להרחיב את האתר והרבה דברים שאתה רוצה עכשיו או תרצה בעתיד לא יהיו.
כמובן שעדיף אתר בינוני עם פלטפורמה מאשר המצב שבו אין לך אתר בכלל.

אם אתה בונה על האתר כמקור עיקרי להכנסות העסק שלך, או מקווה שאתר האינטרנט ירחיב את העסק שלך – אין טעם לבנות אתר בפלטפורמה. התוצר יהיה בינוני במקרה הטוב, לא תוכל לקבל את כל הפונקציונליות שאתה רוצה מהאתר ויהיה קשה לך לקדם אותו באופן עצמאי או באמצעות מקדם אתרים. נכון, הקמת אתר עצמאי דורשת ממך כסף ומשאבים נוספים כמו למשל השקעת זמן ומאמץ במציאת בונה אתרים, פיקוח עליו, אפיון האתר ובחירה במה שאתה באמת רוצה וכמובן כל ההוצאות הכרוכות בתחזוקת האתר. אבל האפשרויות בסופו של דבר יותר גדולות ויותר מגוונות מאשר פלטפורמה. אם אתה צריך רק אתר תדמיתי או כרטיס ביקור – פלטפורמה תהיה בחירה מצוינת עבורך.

פוסטים נוספים שכדאי לקרוא

צילום מסך של סוואגר
יסודות בתכנות

openAPI

שימוש בתשתית הפופולרית למיפוי ותיעוד של API וגם הסבר בסיסי על מה זה API

פתרונות ומאמרים על פיתוח אינטרנט

נגישות טכנית – פודקאסט ומבוא

פרק בפודקאסטעל נגישות בעברית שצולל לכלים האוטומטיים ולפן המאד מאד טכני של הנגישות.

מיקרו בקרים

בית חכם עם ESPHome ו Home Assistant

הסבר על הום אסיסטנט, מערכת הקוד הפתוח לבית חכם ואיך לחבר אליה מיקרובקרים.

גלילה לראש העמוד