מדריך למתחיל – אתר אינטרנט

בחלק זה מובא מידע כללי למתחילים על 'מה זה בכלל אתר אינטרנט'. איך הוא בנוי, מה יש בו, איפה הוא נמצא. אילו סוגים של אתרי אינטרנט קיימים ומי בדיוק עושה אותם. מובא גם מידע על ה - HTTP ועל ה- WWW.

אתר אינטרנט הוא אוסף של דפי HTML שנקראים גם דפי אינטרנט וקבצים נוספים כגון קבצי מדיה (סרטים) וקבצי מידע אחרים המקושרים ביניהם ובדרך כלל שותפים לשם מתחם מסוים. נהוג שכל הדפים נמצאים על אותו שרת. שרת הוא בעצם מחשב המחובר לאינטרנט ומשמש לאחסון אתרים, אתרי אינטרנט מאורגנים כך שהם מנוהלים על ידי גורם יחיד שנקרא גם מנהל האתר או webmaster.

יש יותר ממאה מיליון אתרים עם שמות מתחם ומאות מיליוני אתרים שאינם בעלי שמות מתחם וחולקים אותו שם מתחם.

השם לכל אתרי האינטרנט הזמינים לציבור באמצעות הרשת הוא באנגלית ה-World Wide Web (ובעברית: הרשת העולמית או הווב) או WWW. מקובל להתחיל שמות מתחם של אתרי אינטרנט בצירוף האותיות -www.

הצגת אתר האינטרנט

את דפי האינטרנט שנמצאים באתר האינטרנט ניתן להציג באמצעות תוכנה הנקראת דפדפן או browser, המתרגמת את השפה שבה הם כתובים לתצוגה גרפית, השפה הזו נקראת Hyper Text Markup Language או בקיצור HTML. הדפדפן מאתר את הדפים באמצעות כתובת אתר האינטרנט שיכולה להיות באחת משתי צורות אפשריות:

כתובת IP – היא כתובת מספרית בסגנון 85.62.120.33

שם תחום – כתובת אלפא-נומרית (יש גם בעברית) כגון www.internet-israel.com, הכתובת הזו מתורגמת על ידי הדפדפן לכתובת מספרית בעזרת שרת כתובות שנקרא שרת DNS. דפיו של אתר אינטרנט נגישים בדרך כלל דרך פרוטוקול ה-HTTP (המצוין בכתובת כ-"//:http").

כיצד אתר אינטרנט כתוב

דפיו של אתר אינטרנט ערוכים, באופן אופטימלי בקוד המבוסס על תקן ה-HTML או ה-XHTML, ולרוב ייעשה שימוש ב CSS לשם עיצוב הדף.

תוכן דינמי/אינטראקטיבי יכול להיווסף לאתר באמצעות שפת ה-Java Script המובנית ברוב הדפדפנים.
לעתים, כתוב האתר בעזרת שפות תכנות של ממש כגון PHP או ASP.NET הפועלים בשרת האתר מיד עם קבלת בקשה מהדפדפן, ומייצרים קוד HTML שהדפדפן של גולש האינטרנט יוכל להציג ובכך לאפשר לו לראות את האתר. לעתים קרובות השימוש בקודים אלו נעשה כדי לשלב מידע הנמצא בתוך בסיס נתונים שעל השרת.

בניה של אתר אינטרנט

אתרי אינטרנט נבנים בעזרת מספר סוגים של תוכנות:

עורכי טקסט, כגון תוכנת ה-Notepad של מערכת ההפעלה חלונות, בהם ה-HTML וה-JavaScript נרשמים ידנית.
עורכי WYSIWYG, כגון תוכנת Dream Weaver של חברת אדובי או Frontpage של מיקרוסופט. תוכנות אלו מאפשרות גם ניהול של אתר האינטרנט כמכלול – מעקב אחר התזרים בין הדפים, עדכון מופשט של דפים מרובים, העלאת האתר ממחשבי הפיתוח אל השרת הראשי, למרות שלכאורה קל לשלוט בכלים אלו, הקוד שהם יוצרים נחשב כקוד מלוכלך והאתרים שנבנו באמצעותם נגישים אך ורק למיקרוסופט אקספלורר 6.

מנהלי תוכן ומחוללי אתרים. מחוללי אתרים הינם תוכנות המותאמות במיוחד לנהל תכנים של אתר אינטרנט. בין המפורסמים שבהם ג'ומלה, וורדפרס (שבאמצעותה נכתב אתר זה) ודרופל. מדובר במערכות מתקדמות יותר שחלקן דורש ממי שמקים אותן להיות איש פיתוח/מתכנת של ממש. המתכנת בונה את האתר בעוד שעדכונו יכול להעשות על ידי כל אדם שנגיש לאינטרנט ויש לו את ההרשאות המתאימות. היתרון באתרים אלו הוא הקוד הנקי שלהם.

שני סוגים לאתר אינטרנט

בגדול ישנם שני סוגי אתרים. – אתר אינטרנט סטטי – אתר זה מורכב בדרך כלל מקבצים של דפי HTML שאין מאחוריהם מערכת המבצעת בהם שינוי, והוא מוצג לגולש בדיוק בפורמט שבו הוא מאוחסן על גבי השרת. סוג אתר זה ידוע באנגלית בשמות רבים: "אתר קלאסי", "אתר חמש עמודים", ו"אתר חוברת" מכיוון שאתר מסוג זה מציג מידע קבוע לגולש. המידע יכול להיות מלל, תמונות, אנימציית פלאש, אודיו ווידאו ועוד קבצים רבים. אתר מהסוג הזה בדרך כלל מראה אותה אינפורמציה לכל הגולשים, ולכן הוא דומה לחוברת פרסומית מודפסת המחולקת ללקוח. בכדי ליצור אתרים מסוג זה אפשר להיות מעצב, ואין צורך להיות מתכנת. אתרים אלו מוקמים לצרכים פשוטים בעיקר.

הסוג השני הוא בעצם אתר אינטרנט דינמי
באתר זה אין תאימות בין הפורמט הקיים לבין הפורמט המוצג. התכנים נשלפים מקבצי מסד נתונים בדרך כלל, ונוצרים באמצעות תכנות תוך כדי הגלישה לאתר האינטרנט. כתוצאה מכך הם יכולים להראות אחרת בזמנים אחרים ולכל גולש. אפשר לבצע במידע המוצג באתרים אלו חיפוש וחיפוש מתקדם, חיתוכים והתאמה מיוחדת לפי גולש. באתר זה נעשה שימוש במידע שמשתנה מדי פעם. אתר זה מכונה בשמות "אפליקציית WEB" ו"אתר מוכוון נתונים" מכיוון שהוא מציג אינפורמציה משתנה התפורה למשתמש מיוחד. אתר זה קשה יותר לתכנון ותכנות מאתר סטטי ודורש מומחיות גבוהה יותר. דוגמה לאתרים מעין אלו הם פורומים, אתרי חדשות, אתרי חיפוש, ואתרי תוכן שונים.

כיום קיימות מערכות קוד פתוח שמפשטות את עניין פיתוח האתר הדינמי ואתרים סטטיים משמשים רק לעמודי נחיתה ולאתרים מאד קטנים. כיום כל אתר כמעט כולל מערכת ניהול משוכללת המקלה על שינוי התכנים.

רוצה להקים אתר אינטרנט משלך? הכנס למאמר המסביר על בניית אתרי אינטרנט לאנשי עסקים.

פוסטים נוספים שכדאי לקרוא

פתרונות ומאמרים על פיתוח אינטרנט

המנעו מהעלאת source control לשרת פומבי

לא תאמינו כמה אתרים מעלים את ה-source control שלהם לשרת. ככה תמצאו אותם וגם הסבר למה זה רעיון רע.

פיתוח ב-JavaScript

Axios interceptors

תכנון נכון של קריאות AJAX באפליקציה ריאקטית וניהול השגיאות או ההצלחות עם פיצ׳ר נחמד של axios

מיקרו בקרים

בית חכם עם ESPHome ו Home Assistant

הסבר על הום אסיסטנט, מערכת הקוד הפתוח לבית חכם ואיך לחבר אליה מיקרובקרים.

גלילה לראש העמוד