תהליך נכון של בניית אתר אינטרנט

עוד לפני שבוחרים דרך לבניית אתר האינטרנט ועוד לפני שבוחרים שם דומיין, ישנם כמה תהליכים שיווקיים ורעיוניים שצריך לעבור.

יש בשוק הרבה מאד בורות בנוגע לתהליך נכון של בניית אתר. רוב בעלי העסקים פשוט משלמים סכום כסף עבור אתר האינטרנט שלהם, רוצים לדעת מה המערכת מאפשרת ואז יוצאים עם אתר האינטרנט שלהם שהוא בדרך כלל חסר אפקטיביות וחבל.

יש מעט מאד בוני אתרים שמבינים בשיווק (או שהם כלכלנים) ויש להם נסיון בשיווק וגם סביר להניח שהם יקרים בהרבה (ובצדק) משאר השוק. חברות גדולות לבניית אתרים וליזמות מעסיקות או מפנות יועצים שיווקיים שמסייעים ליזם לגבש את התוכנית העסקית שלו ואת מה שהוא מצפה מאתר האינטרנט שלו. אך גם אם לא נעזרים בשירותים האלו, אפשר להגיע לתוצאות טובות בעצמכם.

ישנם כמה תהליכים שיווקיים שצריך לעבור עוד הרבה לפני שמתחילים בבנייה הטכנית. מדובר בתהליכים פשוטים אך קריטיים להצלחת אתר האינטרנט. ראשית יש להגדיר את קהל היעד שאתר האינטרנט פונה אליו, אחרי כן יש להגדיר את מטרות האתר ואז לבסוף יוצאים עם בריף – מסמך בן עמוד אחד שבו יש פירוט כללי מאד על האתר ואותו נותנים לבונה אתרי האינטרנט לשם קבלת הערכת מחיר. אחרי שקיבלנו מספר הערכות מחיר, אנו בוחרים שניים או שלושה בוני אתרים ומגישים להם את האפיון שלנו על מנת לקבל הצעת מחיר.

הגדרת קהל היעד

הגדרת קהל היעד עבור אתר האינטרנט היא קריטית. כמובן שכולנו רוצים שהאתר שלנו ימשוך את כל העולם (ואשתו) אבל כפי שסאן טסו אמר: מי שחזק בכל מקום לא חזק בשום מקום. אתם חייבים לחשוב על קהל היעד במונחים ריאליים. אם ניקח לדוגמא אינסטלטור שמעוניין להקים אתר אינטרנט, אז קהל היעד שלו הם אנשים מבוגרים בסביבת מקום מגוריו שיש להם בעיות בצנרת.

זה נשמע טריוואלי, אבל זה ממש לא. מהגדרת קהל היעד נגזר כל האתר. אם ניקח למשל את האינסטלטור המדובר, אנו מבינים שלא נצטרך באתר חלק שמיועד לילדים (מאיזושהי סיבה כולם רוצים משחקים לילדים באתר שלהם) או חדשות (כן, כן) או טופס ליד מוביל.

הגדרת הפעילות הכלכלית של קהל היעד

לא מעט אתרי אינטרנט ומיזמי אינטרנט נפלו לא בגלל שהיזמים לא הצליחו לרכז תנועת גולשים משמעותית אל האתר אלא בגלל שהם לא ידעו מה לעשות עם התנועה של הגולשים.

חשוב להקדיש מחשבה מה מקור הרווח שלי מאתר האינטרנט ואיך אני מודד אותו. אם ניקח את אותו אתר אינטרנט היפותטי של האינסטלטור, מקור הרווח היחידי הוא לקוחות שנכנסים לאתר האינטרנט בחיפוש אחר 'אינסטלטור' ומתקשרים לבצע הזמנה. כל המיקוד של אתר האינטרנט צריך להיות בהנעה לפעולה.

גם פה זה נשמע טריוויאלי אבל זה לא. אני נתקל באופן תכוף בבעלי עסקים שרוצים חנות וירטואלית כולל מערכת סליקה, משקיעים בה הון עתק וזמן רב וזאת למרות שקהל היעד שלהם לא משתמש בה ולא צריך אותה.

חשוב גם להשקיע מחשבה על מה שקהל היעד ירצה לעשות באתר. ההאם הם ירצו טופס ליד או מספר טלפון שאפשר להתקשר אליו 24 שעות ביממה? האם הם ירצו לראות קטלוג של מוצרים?

הגדרת תקציב

התקציב לאתר הוא מאד מאד פשוט. אפשר לבנות אתר ב-1,000 שקל והוא יפסיד ואפשר לבנות אתר ב-100 מיליון שקל והוא יהיה רווחי. אתר טוב הוא אתר שמרוויח כסף ומכך נגזר התקציב שלו.

כל בעל עסק יודע (או אמור לדעת) מה אחוז הרווח הגולמי השולי שנגזר מכל לקוח בממוצע. יש צורך לבצע הערכה ריאלית לכמות הלקוחות שיגיעו כתוצאה מפעילות האתר בשנה הקרובה ולהכפיל באחוז הרווח הגולמי השולי. מה שיצא הוא מקסימום התקציב שיש להשקיע באתר כאשר ההנחה היא שאחרי כשנה האתר יתחיל להיות רווחי. כמובן שלא חייבים לבזבז את כל התקציב אם הוא יוצא גבוה מדי ושנה היא תקופה שרירותית למדי שאפשר (וצריך) לשנות.

כתיבת הבריף ושליחתו

עכשיו יש לכתוב בריף לאתר אינטרנט. מדובר במסמך שכולל את הדברים הבאים:

  1. תיאור קצר של החברה ופעילותה
  2. תיאור של קהל היעד
  3. תיאור של הפעילות שקהל היעד נדרש לבצע
  4. דרישות שונות: גרפיקה, תדמיתיות, מערכות שונות וכו'
  5. תיאור של חלקי האתר ואפליקציות שונות שיש באתר
  6. מפת אתר תיאורטית

את הבריף יש לשלוח לכמה בוני אתרים (ואנו קובעים לאיזה סוג של בונה אתרים לשלוח באמצעות הערכת התקציב שאנו כמובן שומרים לעצמנו). מסמך זה יאפשר לבונה האתרים להעריך כמה עבודה יש לו. אני מצרף דוגמא לבריף עבור אתר האינסטלטורים שלנו:

בריף עבור אתר אינטרנט לחברת ניאגרה-פולס אינסטלטורים

חברת ניאגרה פולס היא חברת אינסטלציה וותיקה הפועלת משנת 1984. החברה עוסקת בתיקוני צנרת ומספקת שירות מיידי תוך שעתיים לאיזור חיפה והקריות.

על מנת להגדיל את פעילות החברה נוצר צורך בהקמת אתר אינטרנט שישווק את שירותי החברה בקרב קהל היעד.

קהל היעד

קהל היעד של החברה הוא לקוחות המתגוררים בחיפה ובקריות מבת גלים בדרום ועד קרית ביאליק בצפון שיש להם נזקי צנרת ומחפשים אינסטלטור בחיפה במנועי החיפוש. האתר יקושר גם מדפי זהב וממדריכי אתרים.

קהל היעד יוכל להתקשר באמצעות מספר הטלפון שמופיע באתר 24 שעות ביממה על מנת להזמין את שירותי החברה.

דרישות:

על האתר להראות כאתר עסקי וייצוגי של חברת אינסטלציה מכובדת. אתר האינטרנט ינוהל באמצעות מערכת תוכן שיעודכן על ידינו.

חלקי האתר:

דפי טקסט שונים (אודותינו, פרופיל חברה, מאמרים על תחזוקת צנרת, אמנת שירות וכו').
טופס ליד ליצירת קשר לבדיקה ולתחזוקה של הצנרת.
מערכת click2call ליצירת קשר מיידי דרך הטלפון ללקוחות שצריכים עזרה באופן דחוף.

מפת אתר:

להלן מפת אתר לדוגמא על מנת להמחיש את גודל העבודה ומורכבות הפרויקט:

  • דף בית
    • חלק מאמרים שכולל כ-10 עד 20 מאמרים וכ-5 קטגוריות
    • טופס ליד המוביל למייל
    • מערכת click2call
    • פרופיל חברה
    • אודותינו ותקנון
    • אמנת שירות

אחרי הבריף

ככל שתשקיעו יותר זמן בהכנת הבריף ובחישוב התקציב, כך יהיה יותר קל לבחור בונה אתר מתאים ולבנות אתר אינטרנט אפקטיבי. בדרך כלל בוני אתרים אוהבים לקוחות מסודרים שבאים עם רשימת דרישות מסודרת ונוטים להציע להם מחירים אטרקטיביים יותר. לקוח שהשקיע מחשבה ותכנון לפני שפנה לבוני אתרים הוא לקוח שיצליח לבנות אתר אפקטיבי בעלות נמוכה יחסית.

כאמור, את הבריף המתקבל, שצריך להיות קצר, ניתן לשלוח לכמה בוני אתרים – לקבל הערכות מחיר ואז להפגש עם שניים או שלושה ולהציג בפניהם את האפיון המלא של האתר לשם קבלת הצעת מחיר מסודרת. יצירת האפיון היא פשוטה מאד ומוסברת במאמר על איך יוצרים אפיון לאתר אינטרנט.

פוסטים נוספים שכדאי לקרוא

פתרונות ומאמרים על פיתוח אינטרנט

יישום של nonce על מנת להגן מפני התקפות injection

בפוסט הקודם הסברתי על hash עם CSP על משאבי inline – שזה נחמד ומעולה אבל פחות ישים בעולם האמיתי שבו בדרך כלל התוכן ה-inline (בין

תמונה מצוירת של רובוט שמנקה HTML
יסודות בתכנות

סניטציה – למה זה חשוב

הסבר על טכניקה פשוטה וידועה מאד שאנו מפעילים על מידע לפני שאנחנו מציגים אותו ב-HTML באפליקציה או באתר.

גלילה לראש העמוד