תקינה ונגישות – מדריך למתחיל ולמפתח

תקינה ונגישות לאתרי אינטרנט הם מונחים ששומעים עליהם יותר ויותר אך למרות זאת הם עלולים לבלבל את מי שלא מתמצא בתחום. מה זו תקינה? מה זו נגישות? ואיך בכלל זה משנה למישהו שאין לו בעית נגישות?

כשאני כותב על נגישות אתרי אינטרנט, אני כותב גם על תקינת אתרי אינטרנט. נגישות אתרים ותקינת אתרים הולכים בדרך כלל יד ביד. שניהם חשובים, לשניהם יתרונות עצומים בתחום קידום האתרים, השימושיות וכן הנראות של אתר האינטרנט בכל הפלטפורמות ובכל זאת מעטים מכירים את החשיבות שלהם בארץ.

על תקינת אינטרנט

רוב האנשים מכירים את תקני איזו-9002 או את התקינה של מכון התקנים. מעטים מחוץ לתחום מפתחי האינטרנט יודעים שיש כזה דבר תקינה של עמודי אינטרנט. זה נשמע
קצת מצחיק, הרי באופן עקרוני, אם אתר האינטרנט עובד במחשב שלי, למה הוא צריך תקינה?

הסיבה היא שלא כולם משתמשים באותו דפדפן (אקספלורר למשל). יש כאלו המשתמשים בשועל האש, בכרום או בספארי של אפל. יש כאלו שגולשים ממחשב נייד עם מסך קטן או מטלפון סלולרי או אפילו דרך הטלוויזיה. תקני האינטרנט באים לסייע לנו, המפתחים, בעלי האתרים והמשתמשים "לבטח" את עצמנו.

מי שקובע את התקנים הוא ה- W3C – סוג של מכון תקנים אינטרנטי שמגדיר את התקן הטכנולוגי. מה שיפה פה הוא שכל אחד יכול לבדוק את התקן ללא כל צורך בידע טכני. אם תגללו את העמוד הזה כלפי מטה תוכלו לראות שיש ריבוע קטן שנראה כך:

Valid XHTML 1.0 Strict

לחיצה עליו מאפשרת לנו לראות אם האתר עומד בתקן ולפי איזה תקן הוא עומד.

רשימת התקנים

  • תקן XHTML 1.0 Strict – התקן הגבוה ביותר. בדיקה של התקן האחרון לפי הכללים המחמירים ביותר
  • תקן XHTML 1.0 Transitional – תקן מתקדם שמראה על אתר אינטרנט ברמה גבוהה
  • תקן HTML 4.01 Strict – תקן פחות מתקדם
  • תקן HTML 4.01 Transitional – הדרגה הנמוכה ביותר של התקן

יתרונות של אתר אינטרנט שעומד בתקינה

היתרון העצום והעיקרי של אתר שעומד בתקינה הוא שאתם יכולים להיות (כמעט) בטוח שהוא יראה טוב ברוב המוחלט של הדפדפנים, שהוא יתנהג באופןדומה בכל סוגי הפלטפורמות ממחשב נייד ועד סלולארי. וגם בעתיד הוא ימשיך להיות תקין לכל הדפדפנים שיפותחו.

בנוסף התקינה היא סוג של סמן איכות שמראה ללקוחות שלך שהם חשובים לך והיא מהווה כלי לבדיקת איכותו של מפתח האינטרנט שבונה לך את האתר.
תקינת אינטרנט אינה עולה כסף – כל מפתח מקצועי מפתח לפי תקינה ומי שלא – יש להניח שהוא אינו מקצועי.

מבחינת מפתחים מקצועיים, התקן אינו עול – הוא יתרון שמראה את האיכות שלהם כמפתחי אתרי אינטרנט מקצועיים.

נגישות לאינטרנט

נגישות אינטרנט הולכת יד ביד עם תקינת האינטרנט. נגישות היא שם כולל למגוון של טכנולוגיות ושיטות עבודה המאפשרות את הגישה לאתר ולשירותים עבור כלל האוכלוסיה – כולל נכים, עיוורים (כן! גם הם גולשים באינטרנט!) וסובלים ממוגבלויות שונות.

בניגוד לתקינה, הנגישות אינה חובה והיא מייקרת את האתר באחוז מסוים (קטן). אך הרווח יכול להיות עצום. שיעור הסובלים ממוגבלויות שונות המקשות עליהם לגשת לאתרים עומד על כ-25 אחוז מהאוכלוסיה. ומדובר בהרבה מאד לקוחות ובהרבה מאד כסף.

נגישות מזכה את האתר בתו נוסף של מכון התקינה. לאתר זה יש תקינה ברמה של wcag 2 AA.

היתרונות של אתר נגיש גלומים בעיקר בערך העצום שהוא נותן בכל הנוגע לקידום האתר במנועי החיפוש

פוסטים נוספים שכדאי לקרוא

פתרונות ומאמרים על פיתוח אינטרנט

SSG עם next

אחרי שלמדנו במאמר הקודם מה זה SSR והבנו שלא מדובר בקליע כסף שפותר את כל הבעיות שלנו, נלמד על SSG שיכול להקל על כמה מהבעיות של SSR.

מיקרו בקרים

הפעלת מסך oled קטנטן עם esp32

יצירת מערכת מולטימדיה שלמה בגודל של בול דואר עם מיקרובקר ובעלות של דולרים בודדים. וגם על הדרך נלמד על ת׳רדים

מיקרו בקרים

בית חכם עם ESPHome ו Home Assistant

הסבר על הום אסיסטנט, מערכת הקוד הפתוח לבית חכם ואיך לחבר אליה מיקרובקרים.

גלילה לראש העמוד